Browsing by Supervisor "Hülsken, Marloes"
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
Item Alomtegenwoordige onzichtbaarheid. Een onderzoek naar narratieven over slavernij in de oudheid in tekstboeken voor het vak geschiedenis tussen 1970 en 2000.(2023-03-15) Pas, van der, T.A.H. (Tim)In dit bachelorwerkstuk is onderzoek gedaan naar narratieven over slavernij in de oudheid in tekstboeken voor het vak geschiedenis tussen 1970 en 2000. Specifiek betreft het tekstboeken voor de brugklas havo en vwo binnen deze dertigjarige periode. Er is een tekstboekanalyse uitgevoerd op 28 tekstboeken, deze analyse was gebaseerd op eerder onderzoek naar tekstboeken. Uit de analyse bleek dat er in de vroegere tekstboeken de nadruk gelegd werd op het economische verhaal van slavernij in de oudheid, terwijl in latere tekstboeken meer aandacht gegeven werd aan de leef- en werkomstandigheden van tot slaaf gemaakten. De voornaamste literatuur die voor dit onderzoek nageslagen is, is van de hand van Moses Finley, Kostas Vlassopoulos alsmede Karwan Fatah-Black.Item Argumenteren kun je leren(2024-06-28) Snellens, JuliaHet taalniveau van jongeren gaat volgens onderzoek van PISA al jaren achteruit. Talige vakken zoals geschiedenis kunnen bijdragen aan het verbeteren van het taalniveau van leerlingen. In deze scriptie is onderzocht hoe argumenteren als vaardigheid verbeterd kan worden met specifieke historische schrijfinstructie. Met behulp van een analyse van het CE geschiedenis en een thinking aloud studie is in beeld gebracht wat van leerlingen verwacht wordt en wat leerlingen al kunnen rondom argumenteren. Ten slotte is met behulp van deze resultaten een schrijfinstructie voor argumenteren ontwikkeld aan de hand van literatuur.Item Broodjes smeren of protesteren? Een onderzoek naar de rol van vrouwelijke studenten in de studentenbeweging aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (1968-1975).(2023-05-15) Rombouts, E. (Evelien)In dit onderzoek wordt de volgende onderzoeksvraag beantwoord: hoe zag de rol van vrouwelijke studenten eruit tijdens de studentenbeweging aan de Katholieke Universiteit Nijmegen 1968-1975? De rol van vrouwen bij de beweging wordt doorgaans als klein beschouwd, omdat zij niet terug te vinden zijn in reguliere archieven of in wetenschappelijke literatuur. Deze vraag is beantwoord via Oral History, waar zeven vrouwen die tijdens deze jaren studeerden en deelnamen aan de beweging zijn geïnterviewd. Hun ervaringen over deelname en feminisme binnen de studentenbeweging stonden hierin centraal. Uit de interviews bleek dat vrouwen in grote getalen meededen met de protesten en onder andere deelnamen aan bezettingen, massavergaderingen bijwoonden en congressen organiseerden. Tegelijkertijd was er een rolverdeling binnen de beweging. Studentes waren doorgaans actief binnen uitvoerende aspecten van de beweging, terwijl de mannen de leidding gevende posities of inhoudelijke aspecten op zich namen. Deze uitvoerende taken waren echter cruciaal voor het functioneren van de beweging.Item Controversiële geschiedenis binnen joodse en openbaar voortgezette scholen in Nederland(2024-08-15) Gier, Jesse deDeze masterscriptie heeft de manier waarop de Holocaust en het Israëlisch-Palestijns conflict staan weergegeven in lesmethodes van twee bijzondere en twee openbaar voortgezette scholen in Nederland onderzocht. Middels kwalitatief onderzoek zijn geschiedenisdocenten geïnterviewd. Er is in beeld gebracht wat docenten vinden van de lesmethodes, hoe zij deze interpreteren en gebruiken en of ze obstakels ervaarden. Deze masterscriptie zal betogen dat de weergaven in lesmethodes van Memo, Feniks en Geschiedeniswerkplaats tekortschieten. Lesmethodes over de Holocaust zijn eenzijdig, en de lesmethodes over het conflict te summier. Dat maakt dat de geïnterviewde docenten de lesmethodes niet of alleen als middel gebruiken. Docenten voelen zich genoodzaakt buiten de methodes op zoek te gaan naar materialen die een historische context en een diversiteit aan perspectieven bieden om de Holocaust en het Israëlisch-Palestijns conflict bespreekbaar te maken. Eventueel vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op de vergelijking van wat er in lesmethodes staat en wat leerlingen moeten weten op het eindexamen.Item De Nederlandse Opstand door de jaren heen(2023-07-14) Scholten, Nikki Anna MariaEen onderzoek hoe de narratieve structuur van de Nederlandse Opstand in de Nederlandse en Vlaamse schoolboeken zich ontwikkeld heeft vanaf de jaren zeventig. Er wordt gekeken naar hoe het narratief wordt beïnvloed en welke ontwikkelingen zich hebben voortgedaan.Item De Nijmeegse pers over het bisschoppelijk mandement van 1868 in het licht van de katholieke ‘herleving’.(2023-08-23) Klomp, A. (Arjen)Een onderzoek naar het schrijven van de Nijmeegse pers over het mandement der bisschoppen van 1868 in het licht van de katholieke herleving. Door middel van een analyse wordt de beeldvorming in de berichtgeving van twee lokale kranten onderzocht en in relatie gebracht met grotere nationale thema's als de schoolstrijd en de katholieke herleving. Daarmee is de hoofdvraag beantwoord: Hoe werd het bisschoppelijk mandement van 1868 ontvangen door Nijmeegse kranten en welk beeld schetsen zij van het mandement?Item De Oranjes op het witte doek. De verbeelding en het uitdragen van het nationale gevoel via Wilhelminafilms in de periode 1898-1940.(2022-03-15) Schijndel, van, J.G.C. (Jara)Deze scriptie gaat over de rol van de Nederlandse Koninklijk familie in films in de periode 1898-1940. Hierbij staan voornamelijk de films met koningin Wilhelmina in de hoofdrol centraal. In de scriptie wordt een beeld geschetst van de vroege filmgeschiedenis in Nederland en de rol die hierin voor het koninklijk huis was weggelegd. Er wordt gekeken naar het filmaanbod en de geografische spreiding (waar ze vertoond werden) van de zogenoemd Wilhelminafilms. In het tweede hoofdstuk wordt er inhoudelijk naar de films gekeken en worden ze getoetst aan een aantal aspecten zoals het publiek in de film en de plekken die worden aangedaan evenals de symboliek van de natie. In het derde en laatste hoofdstuk wordt er een uitstapje gemaakt naar een speelfilm over het koninklijk huis, namelijk de film 'Willem van Oranje' en de receptie van de film onder de Nederlandse bevolking.Item Familie is alles. De rol van Wilhelmina van Pruisen en haar correspondentie met gezinsleden in de overgang van Republiek naar Koninkrijk 1795-1813.(2023-03-15) Elst, van, D. (Devin)Wilhelmina van Pruisen (1751-1820) heeft een grote rol gespeeld in de overgang van de Republiek der Verenigde Nederlanden naar het Koninkrijk der Nederlanden. Zij wist haar familieconnecties en netwerk in te zetten om vanuit het ballingschap de belangen van de Oranje-Nassaus te behartigen. De stadhouderlijke familie ontvluchtte in 1795 de Republiek voor de Franse troepen die de idealen van de Franse revolutie met zich meebrachten. De rol van de Oranje-Nassaus op het politieke wereldtoneel leek uitgespeeld. Niets was minder waar. Wilhelmina deed er alles aan om de dynastie te herstellen als politiek leiders van de Republiek en adviseerde haar zoon, de latere koning Willem I hierin. Over de tocht van Nijmegen naar Den Haag en de daaropvolgende aanhouding van Wilhelmina bij Goejanverwellesluis in 1787 is veel geschreven in de context van de strijd tussen de patriotten en de prinsgezinden. Wilhelmina’s invloed in de periode van ballingschap erna is echter onderbelicht gebleven in de geschiedschrijving. Hoe gebruikte Wilhelmina van Pruisen haar familienetwerken om de dynastieke belangen van de Oranje-Nassaus te behartigen tijdens het ballingschap tussen 1795-1813?Item Het bereiden van onderscheidene soorten van Vleesch. Een onderzoek naar de vleesconsumptie in negentiende eeuws Nederland aan de hand van kookboeken.(2023-01-15) Graaf, de, J.H. (Julia)Dit onderzoek bekijkt de vleesconsumptie van de 19e eeuw in Nederland aan de hand van 3 'Aaltje' kookboeken. Niet alleen wordt er een blik geworpen op de daadwerkelijke consumptie maar ook op de gebruiken rondom, en de betekenissen van vlees in deze periode. Hieruit blijkt dat vlees aan het begin van de negentiende eeuw vooral nog werd gezien als een luxeproduct. Het werd geserveerd met veel kruiden en specerijen en kwam van diverse dieren. Door voedselcrisissen veranderde de normen waardoor halverwege de eeuw meer soorten werden gegeten. Aan het einde van de eeuw daalt deze diversiteit maar neemt de consumptie in kilo's vlees toe. Nu zien we ook speciale diëten groeien zoals vegetarisme en een grotere afstand tussen dier en vlees. Dagelijks vlees eten werd pas in deze periode "normaal" voor een groot deel van de bevolking.Item Op jacht naar vrouwelijkheid: De manier waarop travesti-vrouwen in Argentinië zichzelf presenteerden in de periode 1980-2000.(2023-08-15) Baar, de, S.C.B.M. (Stefan)In 2012 werd de Ley de Identidad de Género, ofwel de genderidentiteitwet (LIG) in Argentinië aangenomen. De invoering van deze wet is een positieve ontwikkeling voor de rechten van LHBTQI+-personen en in het bijzonder transgenderpersonen in Argentinië en Latijns-Amerika in zijn geheel. Eerder werd in 2010 het huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht in de Argentijnse wet opgenomen. Argentinië is zich in recente jaren aan het ontwikkelen tot een veiliger land voor de LHBTQI+-gemeenschap. Het land heeft namelijk een lange geschiedenis vol marginalisering van minderheidsgroepen, waaronder travesti-vrouwen. De travesti-vrouw is een queer identiteit die in Argentinië en andere Latijns-Amerikaanse landen sterk onderdrukt is. In de laatste decennia vinden er ontwikkelingen plaats in hun emancipatie. Dit onderzoek zal zich richten op de manier waarop travesti hun identiteit vormden en aan de hand van zelfpresentatie gendernormen van vrouwelijkheid nastreefden in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw.Item Tussen barricade en behandelkamer. Een oral history onderzoek naar een abortuskliniek in de Tweede Feministische Golf.(2023-03-15) Houben, I.A.R. (Iris)De legalisering van abortus was een cruciaal onderdeel van de tweede feministische golf in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Onder het motto ‘Baas in eigen Buik’ kwamen feministische kernthema’s als individuele vrijheid en zelfbeschikkingsrecht tot concrete uiting. Deze groeiende maatschappelijke druk om abortus te legaliseren bracht de politieke besluitvorming tot een impasse, wat verschillende groepen artsen in Nederland deed besluiten om zelf voor abortushulpverlening te zorgen. Zo werd in 1971 het Mildredhuis opgericht, de eerste (op dat moment illegale) abortuskliniek van Nederland. Aan de hand van een aantal interviews met artsen en verpleegkundigen van het eerste uur, onderzoekt dit oral history project de bijzondere positie die deze hulpverleners innamen binnen de tweede feministische golf. Daarbij wordt er niet alleen aandacht besteed aan politiek-maatschappelijke context waarin het Mildredhuis opereerde, maar wordt er met behulp van concepten als ‘collective memory’ ook kritisch gereflecteerd op de eigen belevingen en herinneringen van de vertellers. Daarmee bieden deze interviews een bijzondere inkijk in de geschiedenis van de tweede feministische golf in Nederland.Item Vervormd verleden: Een onderzoek naar nationale narratieven in het geschiedenisonderwijs(2022-08-29) Aerts, StanBinnen dit onderzoek staat de vorming van narratieven in schoolboeken centraal. Er zijn analyses uitgevoerd voor de Nederlandse Opstand en de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog. In het onderzoek zijn nauwelijks schoolboeken aangetroffen die geen gebruik maken van nationale narratieven. Daarnaast werd er erg verschillend in dezelfde boeken met het verleden omgegaan. Hoofdstukken over de Opstand lieten een multicausaal en divers beeld van het verleden zien terwijl diens weergave van de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog juist een nationale insteek had. De omgang met nationale narratieven bij geschiedenis lijken dus meer afhankelijk van het onderwerp dan met de relatie tot hetzelfde verleden. Een belangrijke conclusie is dat Nederlandse historici vooral in de jaren 70 en 80 met de representatie van de historische werkelijkheid in Nederlandse schoolboeken niet kloppend was. Van het streven naar objectiviteit of multiperspectiviteit met betrekking tot de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog was tot in de jaren 90 geen sprake.Item Zichtbaarheid en Representaties: reacties op de aflevering van Achter het Nieuws in 1964 over homoseksualiteit in de media.(2023-08-15) Wiersma, I. (Iris)Na een lastige start groeide de televisie in de jaren 60 uit tot een van de grootste media in Nederland. Verschillende onderwerpen kregen een platform op de televisie, waaronder ook homoseksualiteit. Op 30 December 1964 zond Achter het Nieuws, een actualiteitenprogramma op de omroep VARA, een interview uit met twee homoseksuele koppels. Dit interview werd gezien als de eerste keer dat homoseksualiteit als concreet onderwerp werd besproken op de Nederlandse televisie. In deze scriptie stond de reactie vanuit de Nederlandse maatschappij op deze reactie centraal. Hiervoor werden kranten gebruikt om de reacties vanuit de Nederlandse maatschappij op deze aflevering te categoriseren. Ook werden televisiefragmenten gebruikt om de invloed van deze aflevering uit 1964 op het Nederlandse televisielandschap te onderzoeken.Item Zina Garrison: the first black woman to reach the final of a Grand Slam event since Althea Gibson. Zina Garrison en haar activisme aan de hand van Amerikaanse krantenartikelen (1982-1996) en haar biografie ‘Zina: My Life in Women’s Tennis’ (2001).(2023-03-15) Polinder, M. (Myrthe)Deze scriptie onderzoekt Zina Garrison en haar activisme aan de hand van Amerikaanse krantenartikelen (1982-1996) en haar biografie ‘Zina: My Life in Women’s Tennis’ (2001). Het behandelt het wisselende activisme van Afro-Amerikaanse sporters (1945-1990), beschrijven van Garrison in drie perioden van haar carrière (1982-1984, 1989-1990 en 1994-1996) en Garrisons beschrijvingen in haar biografie.Item zwarte bladzijden op wit papier(2024-07-02) Köning, DaanEr is een discussie gaande over de mate waarop Nederlandse koloniale geschiedenis terugkomt in schoolboeken. Daarom is het doel van deze masterscriptie om te onderzoeken hoe narratieven over de Nederlandse koloniale geschiedenis terugkomen in lesmethoden voor het vak geschiedenis uit de periode 1968-2020. Aan de hand van een voornamelijk kwalitatieve analyse van verschillende lesmethoden uit drie deelperioden zal uiteindelijk worden onderzocht of er grote lijnen te vinden zijn in de mate waarop narratieven omtrent Nederlandse koloniale geschiedenis terugkomt in schoolboeken. Hierna is getracht verschillen en overeenkomsten in narratieven te verklaren. Uiteindelijk zal blijken dat ontwikkelingen binnen het geschiedenisonderwijs grote invloed hebben gehad op de narratieven en zal ook de rol van auteurs naar voren komen. Duidelijk is ook geworden dat er veranderingen nodig zijn binnen het Nederlandse geschiedenisonderwijs, als er meer ruimte moet komen voor Nederlandse koloniale geschiedenis