Welcome to the Radboud Educational Repository
Here, Radboud University presents theses written by students affiliated with various bachelor’s and master’s programmes at the university, as well as papers from students of the Radboud Honours Academy and publications in the Radboud journal Ex Tempore.
Recent Submissions
Item Stimuleren van Naar het Werk Fietsen Onder Werknemers(2021-06-30)Ondanks dat fietsen naar het werk veel voordelen kent, kiezen veel werknemers er toch nog voor om met een ander vervoermiddel naar hun werk te reizen. In dit onderzoek werd onderzocht hoe men werknemers kan stimuleren om naar hun werk te fietsen. Er werd een interventie getest waarin zelfovertuiging werd gebruikt om de attitude dat fietsen naar het werk leuk is, te beïnvloeden. In de interventieconditie moest men twee argumenten opgeven voor waarom fietsen naar het werk leuk is. Het genereren van argumenten werd gefaciliteerd door een afbeelding die positieve associaties opwekte met naar het werk fietsen. In de controleconditie vond directe overtuiging plaats, waarbij twee argumenten werden gegeven. De interventie werd getest met een repeated-measures MANOVA met intentie en intrinsieke motivatie als afhankelijke variabelen, conditie als tussen-proefpersonenfactor en tijd als binnen-proefpersonenfactor. Er hebben 176 werknemers meegedaan, waarvan 101 voldeden aan de maximale woon-werkafstand van vijftien kilometer. Er werd verwacht dat de intentie en intrinsieke motivatie om naar het werk te fietsen sterker zouden toenemen tussen de voor- en nameting bij de interventiegroep (50 deelnemers) dan bij de controlegroep (51 deelnemers). Er is echter geen significant interactie-effect gevonden van tijd en conditie op intentie en intrinsieke motivatie. De interventie heeft dus niet geleid tot een toename van de intentie en/of intrinsieke motivatie om naar het werk te fietsen. Uit een regressieanalyse bleek wel dat intrinsieke motivatie een significante, sterke predictor was van intentie op de voormeting. Deze bevinding geeft aanleiding tot vervolgonderzoek naar effectieve manieren om intrinsieke motivatie te faciliteren. Sleutelwoorden: fietsstimulering, forenzen, intrinsieke motivatie, zelfovertuigingItem Boosting Health: Using Personal and Social Determinants to Increase Adolescents’ Fruit and Vegetable Consumption(2021-07-31)Poor nutrition during adolescence is an important public health issue in Germany. This behavioural change project aimed to increase German adolescents’ fruit and vegetable consumption through a boosting intervention designed to increase nutrition-related competencies. In the first study, a theoretical model including health beliefs, social support, descriptive norms and intention as predictors of fruit and vegetable consumption was tested. One-hundred-and-nine pupils were included in the final sample. The model was mostly confirmed and a revised version was used as the basis for the intervention. In the second study, an online-conference-based intervention incorporating educating elements about health beliefs and behavioural change techniques was used to boost adolescents’ nutrition-related competencies. Participants who used the provided intervention-techniques more frequently over two weeks were found to have a higher intention and actual fruit and vegetable intake compared to those who didn’t. However overall, participants in the intervention group (N = 25) did not show significantly increased fruit and vegetable consumption and intention after the intervention. Differences in comparison to the control group (N = 23) were also non-significant. While these findings do not yet translate into nutrition-related change, this project does provide concrete starting points to further investigate the merit of boosting interventions to encourage sufficient fruit and vegetable consumption among adolescents. Key words: behaviour change, fruit and vegetables, health beliefs, social factors, boostingItem Encouraging cookie defensive behavior by raising privacy concerns and increasing competencies to decline cookies(2021-07-02)Protecting private information on the internet can be quite a challenge. One example is cookie consent forms in which people often accept all cookies without having the intention to do so. Therefore, determinants of cookie defensive behavior (i.e., behavior to protect privacy via cookie settings; Study 1) and how people can be best encouraged to display cookie defensive behavior (Study 2) were examined. In Study 1 a questionnaire was administered among 65 participants. This questionnaire contained several variables that were expected to predict whether people display cookie defensive behavior. As expected, results show that privacy concerns predict cookie defensive behavior. Unexpectedly, the interaction between knowledge about cookies and privacy concerns on cookie defensive behavior was non-significant. Furthermore, and against expectations, privacy concerns did not correlate significantly with knowledge about cookie. The results contributed to the approach of Study 2 by highlighting that privacy concerns is a predictor for cookie defensive behavior. In Study 2 an experiment was conducted to see if cookie defensive behavior can be boosted by encouraging privacy concerns about cookies, giving competencies to decline cookies or both. For this, 28 internet users participated in Study 2. Participants were randomly assigned to one of four groups in which they either received both privacy concerns about cookies and competencies to decline cookies, one of them, or none. They rated three different websites on their appearance whilst accepting or declining cookies before and after the manipulations. Results show no significant main effects of the between-subject factors. Further, a significant main effect of the within-subject factor (cookie consent form placement) was found. This suggests that internet users may not be that reflective when they are confronted with a cookie consent form. From the results of Study 2 no suggestions about the causal relationship of privacy concerns and cookie defensive behavior could be made. Taken both studies together privacy concerns seem to relate to cookie defensive behavior (Study 1) but how is not clear yet (Study 2). Keywords: Cookies, privacy concerns, internetItem De Invloed van Boosting op de Weerbaarheid tegen Groepsdruk van Jonge Adolescenten(2021-07-30)Groepsdruk kan veel negatieve consequenties hebben voor adolescenten, maar er is weinig bekend over hoe je ze weerbaarder kunt maken tegen groepsdruk middels een korte, individuele interventie. Er is onderzocht wat het effect is van boosting, gericht op het verhogen van het gevoel van competentie, op de weerbaarheid tegen groepsdruk van jonge adolescenten. Gevoel van zelfeffectiviteit en responseffectiviteit vormden samen het gevoel van competentie. Een online boosting-les werd ontwikkeld, gericht op het verhogen van het gevoel van zelfeffectiviteit en responseffectiviteit. In totaal voltooiden 64 jonge adolescenten de boosting-les en 68 de controle les. Beide lessen bevatten een voor- en nameting voor de gedragsmeting en het gevoel van competentie. De verwachting was dat de boosting-les het gevoel van competentie zou verhogen en dat deze verhoging ervoor zou zorgen dat de adolescenten minder vatbaar zijn voor groepsdruk in een aangepaste computertaak. De resultaten lieten zien dat de deelnemers in de boosting-conditie in de nameting even weerbaar waren als de deelnemers in de controleconditie. Bovendien zorgde de boosting-les niet voor een verhoging van het gevoel van competentie. Niettemin bleek dat beide groepen in de nameting weerbaarder waren tegen groepsdruk dan in de voormeting. Uit exploratieve analyses bleek dat beide groepen hoger scoorden op het gevoel van responseffectiviteit in de nameting ten opzichte van de voormeting. Ondanks dat de resultaten niet wijzen op een grotere effectiviteit van de boosting-les vergeleken met de controleconditie biedt dit onderzoek aanknopingspunten voor vervolgonderzoek naar de potentie van een korte les voor het verhogen van de weerbaarheid tegen groepsdruk. Keywords: groepsdruk, weerbaarheid, gevoel van competentie, gevoel van zelfeffectiviteit, gevoel van responseffectiviteit, boosting, jonge adolescenten.Item The(ere is no) effect of pop-up appeals on whitelisting behaviour(2021-07-01)The rising use of Ad-blockers threatens companies and free content providers relying on advertisement revenue. While aiming to find an effective Ad-block reduction strategy for the client of this research project ‘procyclingstats.com’, it was also an objective to establish a proof of concept and contribute to the lack of research on countering Ad-blocking behaviour. The present study examined the effectiveness of pop-up appeals to reduce Ad-block usage on procyclingstats.com. We hypothesized that any appeal condition would be more effective than a control-appeal condition to reduce Ad-block usage. We also hypothesized that the control-appeal condition would yield a higher rate of whitelisting than the natural rate of whitelisting. The experiment comprised 24076 Ad-block users, which were exposed to one of twelve pop-up appeals and monitored for several days regarding their Ad-block usage. Ad-block users’ intention could be deducted from their response to the pop-up appeal, while their behaviour could be deducted from monitoring their Ad-block usage. The results indicate no significant difference in whitelisting behaviour between any appeal condition and the control condition; all conditions showed a whitelisting rate of 14.9%. Moreover, the control-appeal condition showed an equal decrease in Ad-block usage to the natural rate of whitelisting. The present study offers new insights in the effectiveness of pop-up appeals suggesting that they are unsuccessful to reduce Ad-block usage. Keywords: Ad-block usage, Ad-block users, pop-up appeals, whitelisting
Communities in Radboud Educational Repository
Select a community to browse its collections.