Welcome to the Radboud Educational Repository


Here, Radboud University presents theses written by students affiliated with various bachelor’s and master’s programmes at the university, as well as papers from students of the Radboud Honours Academy and publications in the Radboud journal Ex Tempore.

Recent Submissions

  • Item
    Explicit Declarative Grammar Knowledge: A Hidden Asset in Learning Foreign Languages
    (2025-06-30) Vrsalović, Lucija
    Multilingualism is widely recognised for its cognitive, personal, professional, and cultural benefits, making foreign language (FL) learning a desirable goal for many. However, while some individuals acquire new languages with apparent ease, others face persistent challenges, even in similar learning environments. To better understand the factors underlying this variability, the present study examines how learners’ existing explicit declarative grammar knowledge (EDGK) and multilingual experience influence FL learning. Using a mixed-methods approach, the study integrates statistical analysis of learners’ performance on English EDGK and Croatian grammar tests with longitudinal classroom observations. Results show that learners with stronger EDGK and multilingual backgrounds acquire new FL concepts more efficiently, often relying on analytical reasoning and pattern recognition. In contrast, monolinguals and learners with weaker grammar foundations require more explicit instruction, time, and practice to reach comparable levels of proficiency. These findings highlight the importance of strengthening explicit grammar instruction in early education and tailoring FL instruction to account for learners’ diverse linguistic backgrounds.
  • Item
    Zou je dit verzoek misschien kunnen mitigeren? Nederlandse en Spaanse directieven afzwakken: een analyse van vertalingen.
    (2025-01-31) Warenburg, van de, Marieke
    Deze studie is een comparatief onderzoek naar Nederlandse mitigerende modale partikels in directieven en Spaanse tegenhangers. Het Spaans is in tegenstelling tot het Nederlands partikelarm en de meeste Nederlandse mitigerende partikels hebben geen Spaanse equivalent. In het Spaans zijn er andere talige middelen beschikbaar om directieven te mitigeren, zoals bepaalde werkwoordstijden. Dit onderzoek richt zich specifiek op directieven, taalhandelingen waarin het gebruik van mitigatie als beleefdheidsstrategie voor de hand ligt. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van een parallel corpus, bestaande uit Nederlandse en Spaanse dialogen uit romans en ondertitels, inclusief vertalingen. Bij het partikel ‘misschien’ werd in de meeste directieven een Spaanse mitigerende tegenhanger gevonden, voornamelijk de condicional. Dit duidt de pragmatische functie van 'misschien' aan. 'Even' en 'maar' hadden in de meeste directieven geen tegenhanger. Mogelijke verklaringen hiervoor zijn een verschil in gebruiksconventies tussen het Nederlands en het Spaans en cultuurverschillen (solidariteitscultuur tegenover distantiecultuur). Over het algemeen heeft het Spaans verschillende mogelijke mitigatoren, waarvan met name de condicional vaak aanwezig is.
  • Item
    The influence of multilingualism on perspective- taking
    (2025-05-19) Kersten, Roos
    Previous research has shown that there may be an effect of multilingualism on perspective taking. More specifically, multilinguals might perform better on a director task than monolinguals, a task where it is crucial to take another’s visual perspective into account. This thesis is part of a replication of a study by Fan et al. (2015). The aim of this thesis was therefore to replicate the study and build on it by adding eye-tracking as an extra measure. The data of 66 participants were analyzed for this study. The participants participated in a director task, and their looking behavior was recorded during the task. The looking behavior was recorded in two ways: by a camera recording their face, and a wearable eye-tracker. Neither the video data nor the eye-tracking data suggest that multilinguals are better than monolinguals at visual-perspective taking. Furthermore, there are some differences between the video data and eye-tracking data that will be explored. Overall, eye-tracking is a more objective measure since it does not require subjective decisions by human coders to the same extent as coding the video data does.
  • Item
    Are multilinguals better at learning the grammar of an additional language?
    (2025-03-05) Joosen, Dennis
    In this two-session study, a group of adult participants with varying amounts of language-learning experience learned to use grammar related to the assignment of thematic agent and patient roles in an artificial language. The main aim was to investigate whether bi-/multilinguals had an advantage over language learners with less language-learning experience in the context of additional language grammar learning. The results revealed no evidence in support of a bilingual language learning advantage or main effect of learning conditions. Instead, the two factors interacted with each other in an unexpected way, which may be related to this study’s small sample size and/or the confounding influence of an unmeasured variable (verbal working memory capacity). Individual differences in metalinguistic awareness, on the other hand, were found to positively influence additional language grammar learning success, independent from differences in language-learning experience.
  • Item
    Zoek de leeftijdsverschillen: Scriptieonderzoek over het effect van veroudering op het benoemen van afbeeldingen
    (2025-03-12) Jonker, Charlotte
    Op benoemtaken worden soms verschillen gevonden tussen jongere en oudere volwassenen. In de literatuur worden verschillende theorieën genoemd om te verklaren waarom ouderen langzamer en minder accuraat zouden zijn in woordvinding, die in de inleiding besproken worden. In dit scriptieonderzoek zijn 21 volwassenen van 29-50 jaar en 20 volwassenen van 60-72 jaar met elkaar vergeleken in accuratesse en snelheid op een nieuwe benoemtaak. Hierbij benoemden zij in condities met of zonder semantische interferentie een kaart met afbeeldingen. Daarnaast werden de leeftijdsgroepen vergeleken op een andere benoemtaak, de symbol-digit modalities task (SDMT) en een Strooptaak. Er was een verschil tussen de leeftijdsgroepen in snelheid van het benoemen van de afbeeldingen, maar geen verschil tussen de condities. Ook zijn verschillen gevonden bij de SDMT en Strooptaak en enkele correlaties tussen de taken. De gevonden resultaten kwamen het meest overeen met wat voorspeld zou worden op basis van de general slowing hypothesis.

Communities in Radboud Educational Repository

Select a community to browse its collections.