Welcome to the Radboud Educational Repository
Here the Radboud University presents theses written by students affiliated with the various bachelor and master programmes offered at the Radboud University, as well as papers written by students of the Radboud Honours Academy.
Recent Submissions
Item De effecten van verbale verankering in onbekende merklogo’s.(2025-01-29)In het huidige experimentele onderzoek werd onderzocht wat de invloed is van verbale verankering op onbekende merklogo’s. De afhankelijke variabelen zijn begrip, logowaardering, merkattitude en koopintentie. Ook werd onderzocht of tolerantie voor ambiguïteit een rol speelt bij verwerkingsgemak en consumentenreacties als modererende factor. De proefpersonen (N = 181) werden blootgesteld aan twee verschillende merklogo’s. De resultaten toonden aan dat logo’s met verbale verankering significant beter werden begrepen dan logo’s zonder verbale verankering. Er werd echter geen verschil gevonden tussen incomplete en complete verbale verankering. Tolerantie voor ambiguïteit had geen modererende invloed op de relatie tussen verbale verankering en begrip, logowaardering, merkattitude, of koopintentie. Hoewel er geen significante effecten van verbale verankering zijn gevonden op de affectieve reacties van participanten of de modererende rol van tolerantie voor ambiguïteit, benadrukken de resultaten van dit onderzoek het belang van verbale elementen om de begrijpelijkheid van een merklogo te vergroten.Item Overtuigen met narratieven: kunnen verhalen weerstand overwinnen en attitudes veranderen?(2024-07-04)De wetenschappelijke theorie stelt dat verhalen mensen effectief kunnen overtuigen, doordat ze weerstand tegen verandering verminderen (Green, 2021; Moyer-Gusé, 2008). Resultaten uit sommige empirische studies (Frazer et al., 2021) ondersteunen deze theorie echter niet. Bovendien laten onderzoeken op dit gebied (Frazer et al., 2021; Semmler & Loof, 2019) tegenstrijdige resultaten zien. In deze studie is onderzocht wat de invloed is van verhaalstructuur en signalering in verhalen op narratieve overtuiging, via het proces van verminderde tegenargumentatie. In een 2x2 tussenproefpersoonsontwerp (Volgorde narratief en Signalering persuasieve overtuiging) lazen proefpersonen een gezondheidsverhaal en gaven vervolgens hun betrokkenheid bij het verhaal aan, of ze weerstand hadden tegen de boodschap van het verhaal en attitude ten aanzien van het onderwerp in het verhaal. Uit de analyse kwamen geen significante resultaten, wat suggereert dat de volgorde in het narratief en de signalering van persuasieve intentie geen invloed hebben op de overtuigingskracht van gezondheidsverhalen. Daarnaast bleek geen samenhang tussen de condities en de codering van de valentie van de reflectieve gedachten.Item Grens van vernieuwing: De invloed van logoveranderingen op logo-, merkattitude en aankoopintentie, met een focus op esthetische waardering.(2025-01-30)Logo’s zijn belangrijke elementen in merkstrategie en visuele communicatie (Balmer, 2001; Keller, 2003, in Grobert et al., 2016). Logoveranderingen worden vaak ingezet om merken relevant en aantrekkelijk te houden, maar kunnen uiteenlopende reacties oproepen bij consumenten, afhankelijk van de gradatie van logoverandering. Deze studie onderzocht de effecten van verschillende Gradaties van logoveranderingen (geen, klein, groot) op Logo attitude, Merkattitude en Aankoopintentie, evenals de modererende rol van Esthetische waardering. Daarnaast werd voor het eerst producttype systematisch meegenomen als controlevariabele. In een experiment beoordeelden 197 Nederlandse respondenten willekeurig toegewezen logovarianten van twee consumptiemerken (Lipton en Pritt). De resultaten lieten zien dat grote logoveranderingen consistent negatief werden beoordeeld, terwijl kleine logoveranderingen niet significant verschilden van het originele logo. Esthetische waardering had geen significante directe of modererende effecten op de afhankelijke variabelen, wat de toepasbaarheid van de Centrality of Visual Product Aesthetics (CVPA) theorie (Bloch et al., 2003) op logo’s nuanceert.Item The effect of color and involvement on persuasion through visual communication.(2025-01-06)The main research topic of this study is persuasion through visual communication. The research question being studied is: What is the effect of color used and involvement to the subject on persuasion through visual communication? The answer to this question will provide more knowledge about how to use visual most effectively to persuade people. To find an answer to the research question, a 2x2 experimental design was used. For this experiment two sets of three icon arrays were created containing information about the relation between added sugar intake and the risks of dying from cardiovascular disease. In this experiment, participants were randomly assigned to the monochrome (black and white) or the color condition (red and green). After answering questions about their involvement to the subject, the participants were divided into either the low- or high-involvement group. The results of this study showed that while there was a significant effect of involvement, no significant effect of color was found and there was no significant interaction between color and involvement.Item A comparative analysis of Englishwritten slang by Dutch L2 and English (U.S.) L1 hip-hop songwriters.(2025-01-09)To what extent do Dutch hip-hop songwriters that write English lyrics show differences or similarities in their slang usage in comparison to English hip-hop songwriters from the U.S.? (2) What are the functions (social, psychological, rhetorical and cultural) of the written slang words? As a popular genre in the Netherlands hip-hop accommodates to local language and culture (De Roest, 2020). Additionally, the context bound nature of slang within hip-hop makes it an interesting area for research (Zhou and Fan, 2013). The study compared English lyrics by native English (U.S.) songwriters and Dutch songwriters and artists that were acquired through Genius.com. The results showed that more slang occurred in the L1 English corpora, the functions of slang were similarly distributed in both corpora and five main themes were found for slang words.
Communities in Radboud Educational Repository
Select a community to browse its collections.