Welcome to the Radboud Educational Repository


Here the Radboud University presents theses written by students affiliated with the various bachelor and master programmes offered at the Radboud University, as well as papers written by students of the Radboud Honours Academy.

Recent Submissions

  • Item
    De invloed van emotionele resonantie op het Foreign-Language effect in morele besluitvorming: een onderzoek naar de voorspelbare waarde van de RER-LX schaa
    (2024-01-26) Winkelmolen, Simone
    Deze scriptie onderzoekt het effect van de emotionele resonantie op het Foreign-Language effect in morele dilemma’s. Dit is onderzocht a.d.h.v. een nieuw zelfrapportage instrument, de RER-LX schaal. De RER-LX scores weerspiegelden de verminderde emotionele resonantie van de participanten in hun tweede taal, het Engels, t.o.v. hun moedertaal, het Nederlands. Er is gekeken of de RER-LX scores van de participanten de taalgebonden variaties in hun morele keuzes kunnen voorspellen. Een groep van 79 participanten las in een online survey drie persoonlijke morele dilemma’s, de ene helft in het Nederlands en de andere helft in het Engels, en beoordeelde of de voorgestelde actie gepast was of niet. Er werd verwacht dat taal een effect zou hebben op de morele beslissing, de kans op een utilitaire keuze. Hierbij werd een grotere kans op utilitaire keuzes verwacht bij Engelse dilemma’s. Dit Foreign-Language effect werd echter niet gevonden. Verder werd voorspeld dat participanten met een hoge RER-LX score, een grote emotionele afstand in het Engels t.o.v. het Nederlands, meer utilitaire keuzes zouden maken bij de Engelse dilemma’s. Hoewel deze invloed werd waargenomen in de data, bleek het interactie-effect niet significant.
  • Item
    Hoe bedoel je? Een conversatie-analytisch onderzoek naar herstel op het initiatief van de leerling tijdens een mondeling examen
    (2024-10-07) Wal, van der, Ester
    Herstelwerk is een conversationeel mechanisme dat door gesprekspartners wordt gebruikt om conversationele problemen (herstelaanleidingen) op te lossen. De manier waarop gesprekspartners met herstelaanleidingen omgaan verschilt per gesprekstype. Dit onderzoek richt zich op herstel in mondelinge toetsen. Op basis van conversatieanalyse wordt in kaart gebracht op welke manier leerlingen een herstelaanleiding in een vraag van een docent signaleren, hoe docenten hiermee omgaan en hoe het herstel wordt afgerond. De resultaten tonen dat leerlingen in de meeste gevallen bij het initiëren van herstel een specifieke herstelaanleiding aanwijzen. Docenten gebruiken bevestigingen, aanvullende informatie, hints en herformuleringen om de herstelaanleiding op te lossen. Welke van deze strategieën door de docent wordt ingezet is afhankelijk van de manier waarop de leerling het herstel initieert. Hoe meer informatie de leerling bij het initiëren van herstel geeft over de herstelaanleiding, hoe soepeler deze door de docent kan worden opgelost.
  • Item
    ASR en Nederlandstalige dysartrische spraak: een vergelijking tussen wav2vec 2.0 en Whisper
    (2024-09-09) Verspaij, Leo
    Moderne systemen voor automatische spraakherkenning (ASR) zijn in staat transcripties te leveren van hoge kwaliteit. Echter kunnen deze prestaties in gevallen van dysartrische spraak aanzienlijk minder zijn. Het huidige onderzoek vergelijkt de modellen wav2vec 2.0 en Whisper op twee toepassingen voor het herkennen van Nederlandstalige dysartrische spraak; het leveren van enerzijds een transcriptie met imperfecties (versprekingen, herhalingen, articulatiefouten) voor diagnostische en onderzoeksdoeleinden en anderzijds een transcriptie zonder deze imperfecties, die gebruikt kan worden om communicatie te bevorderen. Hieruit is gebleken dat Whisper beter in staat is om dysartrische spraak te herkennen ten opzichte van wav2vec 2.0 en in gevallen van milde dysartrie zelfs zeer nauwkeurige transcripties levert. Beide ASR-systemen leken meer moeite te hebben met de ernstigere vormen van dysartrie. Dit zorgde er echter ook voor dat de herkenning van imperfecties in spraak in veel gevallen niet goed vergeleken kon worden.
  • Item
    Het effect van fouten in de morfosyntaxis van T2 sprekers van het Engels op de accuraatheid van ASR
    (2024-08-26) Schoppers, Julia
    In dit onderzoek is gekeken naar het effect van morfosyntactische leerdersfouten van sprekers met een Chinese of Filipijnse moedertaalachtergrond door annotatie van monologen uit het ICNALE corpus. Uit quasipoissonregressies blijkt dat hoewel moedertaal een significant effect heeft op het aantal ASR fouten er geen noodzakelijk verband is tussen T1 tegenover T2 sprekers. Alleen de Filipijnse sprekers maken op B1 hoog niveau significant meer fouten dan sprekers op B1 laag of B2+ niveau. Dit kan liggen aan een verschuiving in het type fout dat gemaakt wordt in de taalontwikkeling in combinatie met het effect dat verschillende foutsoorten wel of niet hebben op ASR. Fouten in meervoudsvormen zorgen voor meer ASR fouten. Sprekersfouten in werkwoordstijd en -aspect en gebruik van hulpwerkwoorden zorgen juist voor minder ASR fouten. Dit kan liggen aan het aantal voorkomens van als fout geannoteerde constructies in de trainingsdata van de ASR tool.
  • Item
    Is het zin Acceptabel?In hoeverre wordt de acceptabiliteit van zinnen beïnvloed door de semantische welgevormdheid en de grammaticaliteit?
    (2024-07-15) Schijndel, van, Tessy
    In deze scriptie wordt er onderzocht in hoeverre de acceptabiliteit van Nederlandse zinnen worden beïnvloed door de semantische welgevormdheid en de grammaticaliteit. Dit wordt onderzocht aan de hand van een experimenteel onderzoek waarin de acceptabiliteit van zinnen in vier verschillende condities (grammaticaal, semantisch welgevormd; ongrammaticaal, semantisch welgevormd; grammaticaal, semantisch niet-welgevormd; ongrammaticaal, semantisch niet-welgevormd) door moedertaalsprekers van het Nederlands (N=53) wordt beoordeeld op een zevenpuntsschaal. De resultaten tonen aan dat grammaticaliteit van grotere invloed is dan semantische welgevormdheid bij het beoordelen van zinnen, maar dat zij beide zorgen voor een significant lagere beoordeling van acceptabiliteit. Grammaticaliteit en semantische welgevormdheid beïnvloeden elkaar, maar hun interactie is complex.

Communities in Radboud Educational Repository

Select a community to browse its collections.