Browsing by Supervisor "Schoenmakers, G.T."
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
Item De effecten van het aanspreken met u en jij: Een experimenteel onderzoek naar de effecten van de aanspreekvorm in productadvertenties en de prijsklasse van het product op de prijsindicatie door de ontvanger.(2022-07-07) Broek, C.A. van denIn het huidige onderzoek is gekeken naar de effecten van de aanspreekvorm in een productadvertentie op de prijsindicatie van het product, de attitude ten opzichte van de advertentie, de attitude ten opzichte van het product en de aankoopintentie van de ontvanger. Aan de hand van de bestaande literatuur is de hypothese opgesteld dat het gebruik van de aanspreekvorm jij in een productadvertentie tot een lagere prijsindicatie leidt dan het gebruik van de aanspreekvorm u. Daarnaast is de onderzoeksvraag opgesteld of de prijsklasse van het product uit de advertentie een modererende invloed heeft op het effect van de aanspreekvorm op de prijsindicatie door de ontvanger. Ook zijn de effecten van de aanspreekvorm met de modererende invloed van de prijsklasse van het product uit de advertentie op de attitude ten opzichte van de advertentie, de attitude ten opzichte van het product en de aankoopintentie van de ontvanger onderzocht. Het huidige onderzoek is een uitbreiding van de literatuur. Er is namelijk nog relatief weinig onderzoek gedaan naar bovenstaande hypothese en onderzoeksvragen binnen de marketing. Om de hypothese te kunnen toetsen en de onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden, is een experiment opgezet. De proefpersonen werden blootgesteld aan productadvertenties waarbij de aanspreekvorm (u, jij en geen directe aanspreekvorm) en de prijsklasse van het product (goedkoop en duur) gemanipuleerd zijn. Hierna hebben zij een aantal vragen beantwoord, waarmee de afhankelijke variabelen gemeten zijn. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt geen hoofdeffect van de aanspreekvorm op de prijsindicatie. Voor de hypothese is dus geen bewijs gevonden. Er is daarentegen wel een interactie-effect gevonden tussen de aanspreekvorm en de prijsklasse op de prijsindicatie. Zo is er bij de goedkope producten geen effect gevonden van de aanspreekvorm op de prijsindicatie en is er bij de dure producten wel een effect gevonden van de aanspreekvorm op de prijsindicatie. Bij de dure producten gaven de proefpersonen een lagere prijsindicatie wanneer zij met een directe aanspreekvorm werden aangesproken dan wanneer zij zonder een directe aanspreekvorm werden aangesproken. Tussen de aanspreekvormen u en jij is geen verschil gevonden. Het effect van de aanspreekvorm op de prijsindicatie is dus afhankelijk van de prijsklasse. Uit het huidige onderzoek blijkt dan ook dat de prijsklasse van het product uit de advertentie een modererende invloed heeft op het effect van de aanspreekvorm op de prijsindicatie. Kort gezegd is er voor de prijsindicatie dus geen algemeen effect van de aanspreekvorm gevonden. Wel is er een effect gevonden van de aanspreekvorm op de prijsindicatie bij de dure 3 producten. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt ook dat de aanspreekvorm in een productadvertentie een effect heeft op de attitude ten opzichte van de advertentie en de attitude ten opzichte van het product. Zo blijkt dat de attitude ten opzichte van de advertentie en het product positiever is als de ontvangers in een productadvertentie met jij worden aangesproken dan wanneer zij met u of zonder een directe aanspreekvorm worden aangesproken. Tussen de aanspreekvorm u en geen directe aanspreekvorm is geen verschil gevonden. De prijsklasse van het product uit de advertentie speelt hierbij geen rol. Tot slot blijkt uit de resultaten geen effect van de aanspreekvorm in een productadvertentie op de aankoopintentie van de ontvanger. De prijsklasse van het product uit de advertentie heeft wederom geen modererende invloed op dit effect. Samengevat blijkt uit het huidige onderzoek dat de aanspreekvorm een effect heeft op de prijsindicatie bij de dure producten, op de attitude ten opzichte van de advertentie en op de attitude ten opzichte van het product.Item De effecten van T-pronomina en V-pronomina op mannelijke en vrouwelijke consumenten.(2022-07-01) Litjens, F.H.C.In het huidige onderzoek is experimenteel onderzocht in hoe verre het direct aanspreken van mannelijke en vrouwelijke consumenten middels T- en V-pronomina in een mannen- en vrouwenproductadvertentie effect heeft op de productwaardering, de attitude ten opzichte van de advertentie en het product, de aankoopintentie en de prijsindicatie. Tot op heden is er voornamelijk onderzocht wat de effecten van T- en V-pronomina zijn vanuit het perspectief van de zender. Naar de effecten van T- en V-pronomina vanuit het perspectief van de ontvanger is nog relatief weinig onderzoek gedaan. Het huidige onderzoek stelt de ontvanger centraal. In een experiment zijn 245 proefpersonen blootgesteld aan vier verschillende productadvertenties, twee mannelijke en twee vrouwelijke, waarbij gebruik werd gemaakt van een van de drie varianten, u (V-pronomen), jij (T-pronomen) en geen directe aanspreekvorm. Er is geen effect gevonden van het direct aanspreken van de proefpersonen middels T- of V- pronomina in mannen- en vrouwenproductadvertenties op de productwaardering. Dit gold voor zowel de mannelijke als vrouwelijke proefpersonen. De aanspreekvorm zorgde dus niet voor een hogere of lagere attitude ten opzichte van de advertentie, attitude ten opzichte van het product, aankoopintentie of prijsindicatie.Item Het gebruik van u of jij in dienstreclames. Wat werkt het best? Een experimenteel onderzoek naar de effecten van het gebruik van T- en V-pronomina in de Nederlandse marketing.(2022-07-15) Hachimi, J.In dit onderzoek is middels een experimenteel onderzoek getoetst wat de effecten zijn van het direct aanspreken van de lezer met u (V-pronomen), jij (T-pronomen) of het niet direct aanspreken (geen aanspreekvorm) op de waardering van advertenties en geadverteerde diensten. Deze studie dient als een aanvulling op en een uitbreiding van de geringe literatuur over de effecten van aanspreekvormen op de ontvanger in het specifiek in marketingcontextIn dit experimenteel onderzoek zijn in totaal 391 respondenten tussen de 16 en 75 jaar blootgesteld aan vier fictieve dienstadvertenties waarin zij werden aangesproken met u, jij of geen directe aanspreekvorm. Er was sprake van twee typen diensten: enerzijds utilitaire diensten en anderzijds hedonistische diensten. Noodzakelijke (utilitaire) en luxe (hedonistische) diensten worden in deze studie tegenover elkaar gezet om te toetsen of het soort dienst een verschil maakt in het uiteindelijke effect van aanspreekvorm. Hierin was het type dienst een binnenproefpersoonfactor en de aanspreekvorm een tussenproefpersoonfactor. De respondenten beoordeelden de advertenties op basis van vier schalen waarin hun attitude ten opzichte van de advertentie en van de dienst, aankoopintentie en prijsindicatie werden gemeten. Na statistische analyses middels ANOVA-toetsen van de verzamelde data werden er geen directe effecten gevonden van aanspreekvorm op de attitude ten opzichte van de advertentie, attitude ten opzichte van de dienst, aankoopintentie en prijsindicatie. Om het mogelijk modererende effect van de betrokkenheid van de respondenten op de aangeboden dienst te toetsen, werd deze betrokkenheid bij elke geadverteerde dienst achteraf bevraagd. Uit de resultaten blijkt dat betrokkenheid een modererend effect had op prijsindicatie bij beide typen diensten: tegen de verwachting in bleek het gebruik van het T-pronomen, in vergelijking met het V-pronomen of geen aanspreekvorm, voor een hogere prijsindicatie te zorgen bij laagbetrokkenen dan bij hoogbetrokkenen.Item Hey, wat vind jij de beste openingszin? Een onderzoek naar het effect van typen openingszinnen en geslacht op de dateintentie van Nederlandse jongvolwassenen en het effect van deze typen openingszinnen op de waargenomen extraversie, openheid voor nieuwe ervaringen en welwillendheid in datingapps.(2023-07-02) Pluk, T.P.A.Er zijn fundamentele verschillen tussen de manier van communiceren in online en offline daten. Zowel in de offline als de onlinedatingcontext, speelt de openingszin een belangrijke rol in de eerste interactie en het verdere verloop hiervan. Het huidige onderzoek geeft met behulp van een 3 x 2 ontwerp met als binnenproefpersoonvariabele type nieuws (direct, onschuldig, flirterig) en tussenproefpersoonvariabele geslacht (man, vrouw) inzicht in het effect van type openingszin op de date-intentie en of deze effecten verschillend zijn tussen jongvolwassen Nederlandse heteroseksuele mannen en vrouwen. Verder gaat het huidige onderzoek in op het effect van type openingszin op de waargenomen persoonlijkheidskenmerken extraversie, openheid voor nieuwe ervaringen en welwillendheid met behulp van drie unifactoriele ontwerpen (type nieuws als binnenproefpersoonsvariabele).Item I am more immersed now, et vous? The effect of perspective and pronouns of address on a reader's immersion in French short stories.(2023-02-01) Hoften, van, MarjoleinPerspective, modulated through pronouns, affects the immersion of a reader. This study investigates the influence of pronoun on immersion in French short stories. Second-person pronouns, used to address someone, also influence the receiver in French. This study also examines the influence of T/V-use on participant’s story immersion and if this differs per perspective in the story. Participants read two French stories (one first-person perspective and one third-person perspective) using self-paced reading, followed by a question about the story that addressed the reader with vous or tu. Participants then answered questions about their immersion in the story, while being addressed with vous or tu. No significant effect was found for perspective on the reading times. However, the results of the questionnaire show that first-person scores higher on immersion than third-person. We also found an effect for the T/V-perspective interaction: the effect of perspective on immersion only occurred with vous.Item Je match emoji’s en complimenten sturen? Een experimentele studie naar de effecten van de aanwezigheid van een emoji en een compliment op de effectiviteit van openingszinnen.(2023-07-26) Gortel, F. vanOnline daten gebeurt steeds vaker, steeds meer mensen vinden hun liefde online. Het eerste contact tijdens online daten is heel belangrijk. De onderzoeksvraag van het huidige onderzoek luidde daarom als volgt; Welk effect hebben emoji’s en complimenten op de effectiviteit van openingszinnen in het eerste contact bij Nederlandse jongvolwassenen? Om deze vraag te beantwoorden is een 2x2 binnenproefpersoon experiment afgenomen, aan de hand van een Latin Square Design. Waarbij compliment (aanwezig vs afwezig) en emoji (aanwezig vs afwezig) factoren waren en de effectiviteit van de openingszin de afhankelijke variabele. De resultaten tonen een positief significant hoofdeffect van Aanwezigheid Compliment en een negatief significant hoofdeffect van de Aanwezigheid Emoji op de effectiviteit van openingszinnen. Verder blijkt er een significant interactie-effect tussen Aanwezigheid Compliment en Aanwezigheid Emoji. Het onderzoek draagt bij aan literatuur rond het thema ‘de taal van online daten’.Item Leuk onderwerp, maar waardeer je het meer als ik vousvoyeer of tutoyeer?(2022-07-15) Bom, N.M.E.In deze studie is onderzocht of brieven waarin lezers worden aangesproken met u (formeel voornaamwoord) anders worden gewaardeerd dan brieven waarin ze worden aangesproken met jij (informeel voornaamwoord). Daarbij is ook onderzoek gedaan naar de invloed van positieve en negatieve onderwerpen van de tekst. Op basis van de bestudeerde literatuur werd verwacht dat een brief met een aanspreekvorm hoger gewaardeerd werd, dan een brief zonder aanspreekvorm. De tweede hypothese was dat de lezer een positieve brief geschreven in de u-vorm hoger zou waarderen dan een positieve brief in de jij-vorm. De derde hypothese was dat voor een brief met een negatief onderwerp de u-vorm hoger zou waarderen dan de jij-vorm. Met behulp van een experiment werden deze drie hypotheses getoetst. Door middel van een online vragenlijst met een 3x2 ontwerp, met de tussenproefpersoonfactor aanspreekvorm (u, jij, en geen aanspreekvorm) en de binnenproefpersoonfactor valentie van het onderwerp (positief en negatief), werden participanten blootgesteld aan zes brieven die zij moesten beoordelen. In totaal deden n = 153 participanten mee aan het onderzoek.Item Taalfouten in het Online Daten.(2022-08-27) Hartog, R. denMaar liefst een derde van de Nederlandse vrijgezellen is actief op een datingsite of app. Deze persoon bekijkt de profielen vluchtig en besluit dan om wel of geen interactie aan te gaan. Het is dus van belang dat het datingprofiel een goede eerste indruk achterlaat. Taalfouten blijken deze goede indruk aan te tasten. ‘Taalfouten’ is echter een ruim begrip. Vindt men typfouten, spellingsfouten of grammaticale fouten onaantrekkelijk? Daarom wordt er in dit onderzoek specifiek gekeken naar de samenhang tussen grammaticalenormschendingen en de aantrekkelijkheid van onlinedatingprofielen. Ook wordt er gekeken of dit samenhangt met geslacht, opleidingsniveau en woonprovincie.Item The impact of (in)formal pronouns of address in recruitment ads of exciting and competent organisations.(2023-07-17) Bras, SanneHet doel van dit onderzoek is te achterhalen wat de invloed is van het gebruik van informele en formele aanspreekvormen in wervingsadvertenties op de attitude van de lezer t.o.v. een bedrijf en een wervingstekst afkomstig van hetzelfde bedrijf. Daarnaast wordt onderzocht of dit verschilt afhankelijk van de persoonlijkheid van een bedrijf. De resultaten laten geen significant hoofdeffect zien van het gebruik van aanspreekvormen op de attitudes van de lezer. Er bleek wel een significant interactie-effect te bestaan tussen aanspreekvorm en de mate waarin een bedrijf als exciting of conservatief gezien wordt. Het gebruik van de formele vorm leidde tot een negatievere attitude ten opzichte van een bedrijf naarmate een bedrijf als meer exciting gezien werd. Daarnaast zorgde het gebruik van de formele vorm voor een minder sterke afname in de attitude ten opzichte van bedrijven die als conservatief gezien werden.Item Voor is het partikel gekropen. Een experimenteel onderzoek naar het topicaliseren van partikels in het Duits.(2018-08-10) Sommer, M.J.N.De mogelijkheid om het partikel van een partikelwerkwoord te kunnen topicaliseren is volgens Trotzke, Quaglia en Wittenberg (2015) en Trotzke en Wittenberg (2017) afhankelijk van de semantische autonomie van het partikelwerkwoord, of het partikelwerkwoord gecontrasteerd kan worden en de mate van expressiviteit van het werkwoord. Dit lijkt echter niet het hele verhaal te zijn, omdat partikels met een referentiële betekenis zich makkelijker laten topicaliseren dan partikels zonder referentiële betekenis. Daarnaast lijken morfologisch complexe partikels met de referentiële vorm r- als raus (r + aus) ‘eruit’ makkelijker getopicaliseerd te kunnen worden dan partikels met de niet-referentiële vorm hin- als hinaus (hin + aus) ‘eruit’. Deze observaties heb ik in deze scriptie onderzocht aan de hand van een beoordelingstaak onder moedertaalsprekers van het Duits. Hieruit bleek dat het topicaliseren van een complex partikel gefaciliteerd wordt wanneer de zin een referentiële betekenis heeft. De referentiële vorm r- lijkt echter niet voldoende om topicalisatie van een partikel te faciliteren.