Browsing by Supervisor "Putten, S. van"
Now showing 1 - 20 of 36
Results Per Page
Sort Options
Item Can patient narratives retain attention to health information? An eye tracking study of attention to health information texts.(2023-02-28) Tallanne, I.J.M.A patient will likely forget 40-80% of health information directly after reading it. This can negatively affect their health care. Recall of this information could improve when it receives more attention. As most people obtain health information online, health organisations should present online health information in an attention-sustaining way. Studies on narratives suggest that patient narratives, compared to expository health texts, could herein be effective. However, these studies mainly employed self-measurement methods. Moreover, opposing results have been found as well. Specifically, transportation and attitude towards the text seem to affect attention to health information positively or negatively. The current research investigated to what extent people pay more attention to a patient narrative versus an expository health information text. In addition, it was investigated to what extent attitude towards the text is related to attention. Moreover, the effect of text type on recall of health information and to what extent the degree of transportation affects recall was investigated. To research this, an eye-tracking experiment was set up with an online questionnaire, in which 30 subjects read health information on a hospital’s webpage presented in a patient narrative or exposition. Results showed that the patient narrative overall received more attention than the expository text. But heat maps showed that health information written in bullet points (exposition) received more attention than written in running text (narrative). However, more attention was unrelated to better recall nor higher degrees of transportation. Although subjects had better attitudes towards the patient narrative than the expository text, it was unrelated to more attention. Moreover, recall was not different between the text genres nor between lower versus higher transported subjects. Health organisations should use expository health information texts for practicality but could include an introductory patient narrative to retain the reader’s attention to confrontational topics for example.Item Certainty and uncertainty markers in manager-employee communication.(2020-06-08) Michon, C.H.J.M.This research examines whether language markers, specifically uncertainty markers and certainty markers, have an effect on the perception of the written communication of a manager. Authoritativeness, sociability, trustworthiness and competence are the tested aspects for the perception of the manager. After first reading an e-mail written by a manager containing either no markers, uncertainty markers or certainty markers, participants answered questions about the perception with regard to the authoritativeness, sociability, trustworthiness and competence of the manager. The results show that there is no significant effect of language markers on the perception of authoritativeness, sociability, trustworthiness and competence. However, the small trend that could be seen is that no markers scored highest for all four variables, with certainty markers as runner up, except for sociability, where uncertainty markers was the runner up. The data suggest that a text containing either uncertainty markers or certainty markers will be perceived less positive than a text containing no markers.Item De effecten van gesproken en geschreven tekst in instructievideo's van bedrijven.(2023-01-16) Staassen, S.J.In dit onderzoek wordt inzichtelijk gemaakt wat de effectiviteit en de attitude ten opzichte van een instructievideo is wanneer er gesproken en/of geschreven tekst aan wordt toegevoegd. Door middel van een tussenproefpersoonontwerp kregen 80 proefpersonen een instructievideo met zowel audio als ondertiteling of alleen ondertiteling te zien, waarin een LEGO-huisje stap voor stap in elkaar werd gezet. Tijdens het kijken van de instructievideo bouwden ze mee aan het huisje en daarna vulden ze een vragenlijst in. De effectiviteit van het filmpje, dus hoeveel blokjes de proefpersonen goed neergezet hadden, en de attitude ten opzichte van de video werden gemeten. Deze resultaten zijn vergeleken met twee condities uit het onderzoek van Nederstigt en Hilberink-Schulpen (2019): een instructievideo met alleen audio en een instructievideo met noch audio noch ondertiteling. Uit de resultaten bleek dat proefpersonen hoger scoorden met de instructievideo met alleen ondertiteling ten opzichte van de video met noch ondertiteling noch audio. Er werd bij de meeste lagen van het huisje beter gepresteerd met een instructievideo met audio dan zonder audio en bij sommige lagen van het huisje ook beter met ondertiteling dan zonder. Daarnaast leverde audio en ondertiteling onafhankelijk van elkaar een positievere attitude op dan wanneer er geen audio of ondertiteling aanwezig was. Ook bleek de voorkeur voor een papieren handleiding groter wanneer er geen audio in de video aanwezig was. Op basis van deze bevindingen en de combinatie van eerdere literatuur is het dus raadzaam voor bedrijven om zowel audio als ondertiteling in instructievideo’s te gebruiken om zo de effectiviteit en de attitude ten opzichte van de instructievideo te verhogen.Item De ‘taal’ van het online daten.(2023-07-25) Stokvis, D.W.A.In de huidige studie is onderzocht in hoeverre de presentatievolgorde van tekstuele en visuele uitingen en de aanwezigheid van taalfouten invloed hebben op de beoordeelde fysieke en sociale aantrekkelijkheid van de profieleigenaren. De aanleiding voor dit onderzoek is dat in de online dating applicatie Tinder de profielfoto altijd het eerst getoonde element is gevolgd door de profielbeschrijving. Hierdoor wordt er gesuggereerd dat visuele uitingen belangrijker zijn dan tekstuele uitingen. De vraag in het huidige onderzoek is of dit het gevolg is van het optreden van het visual primacy effect of het primacy effect. De hypotheses van dit onderzoek werden getoetst in een 2 x 2 x 2 tussenproef- en binnenproefpersoon onderzoeksontwerp middels een online experiment. De onafhankelijk variabelen zijn: taalfouten (profielbeschrijving met taalfouten versus profielbeschrijving zonder taalfouten), presentatievolgorde (profielfoto gevolgd door profielbeschrijving versus profielbeschrijving gevolgd door profielfoto) en het datingprofiel (versie A versus versie B). De bevindingen van dit onderzoek tonen aan dat taalfouten bij de mannelijke profieleigenaren een negatief effect hebben op de fysieke aantrekkelijkheid, wanneer de neutraal aantrekkelijke profielfoto eerst wordt getoond en bij vrouwelijke profieleigenaren wanneer de profielbeschrijving als eerste element wordt getoond. Voor de beoordeelde sociale aantrekkelijkheid hebben taalfouten bij zowel mannelijke als vrouwelijke profieleigenaren een negatieve invloed en dit gold onafhankelijk van de presentatievolgorde. Taalfouten hebben een negatieve invloed op de beoordeelde sociale aantrekkelijkheid wanneer de profielfoto als eerste werd getoond als wanneer de profielbeschrijving als eerste werd getoond. De resultaten van het onderzoek bieden een breder inzicht in de rol van de aanwezigheid van taalfouten en de manier waarop de visuele en tekstuele uitingen gepresenteerd worden en kunnen daarmee in de praktijk bijdragen aan het vinden van dé geschikte match voor de profieleigenaar van het datingprofiel.Item Discriminatie op basis van je accent tijdens het solliciteren; is dat te voorkomen?(2023-01-26) Lange, M.M. deIn voorgaand onderzoek is vaak aangetoond dat niet-standaard accenten minder positief worden beoordeeld dan standaard accenten. Dit geldt niet alleen voor buitenlandse accenten maar ook voor regionale accenten. Sprekers met een niet-standaard accent worden over het algemeen gezien als minder intelligent, loyaal en competent. Hiernaast worden niet-standaard sprekers ook in sollicitatiecontexten minder positief beoordeeld, vooral als het accent sterk is. Dit is aangetoond in veel. Toch is er weinig onderzoek gedaan naar interventies om accent discriminatie te beperken. In dit onderzoek werd onderzocht of de interventie zelfonthulling kan zorgen voor een beperking van minder positieve beoordelingen bij regionale accenten in Nederland. Om dit te toetsen hebben 121 respondenten deelgenomen aan een 2x2 tussenproefpersoonsexperiment. De respondenten kregen een geluidsfragment te horen van een sollicitant met een licht of sterk Twents accent. Hierbij paste de spreker in de interventieconditie zelfonthulling toe. Uit de resultaten bleek dat de interventie maar deels effectief was. Alleen voor status werden effecten van zelfonthulling gevonden. Voor onder andere hirability, de belangrijkste variabele die werd getoetst, werden geen effecten gevonden. Wel werd aangetoond dat effecten van accentsterkte gemedieerd werden door gepercipieerde begrijpelijkheid. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op een ander soort interventie gericht op het verhogen van gepercipieerde begrijpelijkheid.Item Does language influence food attractiveness.(2020-06-08) Douteil, M.D.Some meal descriptions focus on the healthy aspects of the ingredients, even though most people are led by the tastiness when choosing. The information may influence people in their choice of what to eat. Previous studies analysed the choice of words from American casual-dining chain restaurants they found out that less appealing words (for example spicy, exciting or fun) were used healthy items compared to standard menu items (Turnwald, Jurafsky, Conner & Crum, 2017). In this study, we were interested in the effect of differently framed labels of healthy and unhealthy meals on consumers perceived tastiness and purchase intention in a social media setting (Instagram). We expected a higher perceived tastiness and purchase intention for indulgent framed healthy meals and indulgent framed unhealthy meals compared to healthy framed meals, since indulgent labels focus on the tasty aspects of a meal. We did not find any significant differences in terms of perceived healthiness and purchase intention with regard to the labels. However, unhealthy meals in general had a higher expected tastiness than healthy meals. We did find differences in terms of persuasiveness and credibility. The participants indicated an overall higher credibility and persuasiveness for healthy meals. Differences with regard to the labels were found for unhealthy food. The persuasiveness and credibility were lower for the healthy label than for the indulgent label.Item Downgraders & emoji's: dé nieuwe communicatiestrategie voor LinkedIn?(2023-06-09) Gevel, J.C.LinkedIn is tegenwoordig een van de meest gebruikte sociale mediakanalen in Nederland (Fingerspitz, 2023). Op een LinkedIn profiel kun je je werkervaringen en opleidingen, je vaardigheden en interesses toevoegen en zien hoe vaak je posts bekeken zijn. In Nederland zijn er momenteel 9,12 miljoen LinkedIn gebruikers en daarmee is het platform niet meer uit de maatschappij weg te denken. De populariteit van dit platform zorgt ervoor dat het interessant is om te onderzoeken wat de meest geschikte communicatiestrategie is en wat de invloed van self-praise is op een zakelijk platform als LinkedIn. Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen of downgraders en/of emoji’s in LinkedIn-posts invloed hebben op de perceptie van professionaliteit, social presence en likeability. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: ‘In welke mate hebben downgraders en/of emoji’s in een LinkedIn-posts een effect op de perceptie van professionaliteit, social presence en likeabilityItem Een experiment naar de effectiviteit van het gebruik van sarcasme en de knipoog-emoji op de waargenomen beleefdheid van profieleigenaren en de date-intentie van profielbeoordelaren tijdens het online daten.(2023-07-25) Schaijk, S. vanHet online daten wordt steeds populairder waardoor online daters hun manier van contact leggen en interesse tonen moeten veranderen ten opzichte van het traditionele face-to-face daten. Een manier om de aandacht te trekken van geïnteresseerden is door sarcasme te gebruiken in de profielbeschrijving. Sarcasme kan echter lastig te herkennen zijn in geschreven communicatie. Aangezien sarcasme verschillende functies kan hebben is het van belang dat sarcasme correct wordt geïnterpreteerd. Het toevoegen van een knipoog-emoji kan helpen bij het herkennen van sarcasme. Om te onderzoeken wat voor invloed sarcasme in combinatie met een knipoog-emoji heeft op de beleefdheid van de profieleigenaar, en of de beleefdheid samenhangt met de date-intentie is er een experiment opgesteld. Het experiment omvatte een 2 (aanwezigheid sarcasme: wel of niet) x 2 (aanwezigheid knipoog-emoji: wel of niet) tusssenproefpersoonontwerp. De resultaten demonstreren dat sarcasme een significant negatief effect kan hebben op beleefdheid. De profieleigenaren van een beschrijving met sarcasme werden onbeleefder beoordeeld dan de profieleigenaren van en beschrijving zonder sarcasme.Item Een onderzoek naar de effectiviteit van grappen en de combinatie met beeldaantrekkelijkheid op de aantrekkingskracht bij online dating in een Nederlandse context.(2023-07-11) Daanen, M.A.J.Online datingprofielen bevatten vaak humor omdat het wordt gezien als een eigenschap de aantrekkingskracht verhoogt (Bressler et al., 2006; Tong et al., 2019). Niettemin kent humor verschillende soorten, welke niet algeheel als bevorderend voor een relatie worden beschouwd (Martin et al., 2003). Het is echter onbekend in hoeverre verschillende humorstijlen daadwerkelijk bijdragen aan het succes van individuen in de wereld van online dating. Dit onderzoek richtte zich daarom op de impact van verschillende humorstijlen in profielteksten op de aantrekkingskracht. Hierbij werd verwacht dat het effect van humor(stijlen) groter is bij matig aantrekkelijke mensen doordat knappe mensen al een duidelijke en bepalende positieve indruk achterlaten. Om dit te testen werden deelnemers blootgesteld aan één datingprofiel middels een 2 (matig aantrekkelijk, knap) x 3 (affiliatief, agressief, geen) tussenproefpersoon experiment. De resultaten laten zien dat mogelijk niet alle vormen van humor effectief zijn in het genereren van aantrekkingskracht. Affiliatieve humor, een humorstijl die gericht is op het bevorderen van relaties, lijkt geen positieve invloed te hebben op aantrekkingskracht in een online datingcontext. Agressieve humor in een datingprofiel lijkt juist een negatieve invloed te hebben op de aantrekkingskracht. Het effect van humor op aantrekkingskracht bleek niet afhankelijk van de mate van iemands fysieke aantrekkelijkheid. Dit suggereert dat zelfs zeer knappe mensen niet kunnen vertrouwen op alleen hun uiterlijk om succesvol te zijn in online dating, agressieve humor kan alsnog een negatieve indruk achterlaten. Deze resultaten ondersteunen het idee dat humor mogelijk geen eenduidig effect heeft maar dat, afhankelijk van de stijl, verschillende effecten kunnen optreden in studies over online dating. Een beter begrip van de rol van humor en aantrekkingskracht bij online dating kan eveneens bijdragen aan het vergroten van de kans op het vinden van een geschikte match. Kernwoorden: Datingprofiel, humorsoorten, fysieke aantrekkelijkheid, date & chat intentiesItem The effect of expressing uncertainty in communication.(2020-06-08) Er, H.A.This study explored the effect of certainty and uncertainty markers used in an email on the perceived authoritativeness, trustworthiness, competence and sociability of the manager. This was made possible through an online survey that included three different versions of the email from which the participants were randomly assigned and read one version of. The different versions of the emails contained only certainty markers, only uncertainty markers and no markers at all respectively. The participants evaluated the authoritativeness, trustworthiness, competence and sociability of the manager that supposedly composed that email. After reading the email, participants filled out a questionnaire using a seven-point Likert scale. The evaluations did not differ between the groups that were exposed to the different versions of the email. This showed that certainty and uncertainty markers had no significant effect on the perceived authoritativeness, trustworthiness, competence and sociability of the manager.Item Effect of Food Labelling on Perceived Tastiness and Purchase Intention: The Role of Health Consciousness.(2020-06-08) Huang, X.Y.Overweight and obesity have become growing problems for the Dutch population. Therefore, healthier food choices must be promoted. However, an unhealthy = tasty intuition exists causing people to perceive healthy food as less tasty and creating a pattern of more unhealthy food choices. Consequently, this study researches whether changing the food label can change the perceived tastiness and purchase intention of the consumers and what role health consciousness plays. This was researched in the context of Instagram advertising as social media marketing might be an effective way of promoting healthier food choices. Participants filled in an online questionnaire in which they were shown different Instagram advertisements. Using a 3 (health-focused, taste-focused, neutral label) x 2 (unhealthy, healthy food) within-subjects design, the participants were all exposed to six conditions. The results showed no effects of labelling in the context of Instagram advertising. Therefore, Instagram might not be an effective platform for promoting healthier food choices. However, Dutch consumers generally show an unhealthy = tasty intuition with health consciousness as a moderating role. Not only do people with a high health consciousness subscribe to the intuition to a lesser extent, a high health consciousness also reduced the negative effects on food choices. Only participants with low health consciousness had a significantly higher perceived tastiness and purchase intention for unhealthy food. Although this effect needs further research, making people more conscious of their health might be an effective way of increasing healthy food choices.Item The effect of hedges and certainty markers on the perceived quality of a manager.(2020-06-08) Martens, E.P.C.This study looks at the effect of uncertainty markers and certainty markers on the perceived quality of a manager. Earlier research has shown the influence of hedges, but not a lot of research has been done on certainty markers. The focus on internal communication in an organizational context is new in the field. Three versions of a message were used, differing in linguistic markers. Quality was measured with authoritativeness, trustworthiness, competence and sociability. An experiment with a between-subjects design done by 97 students showed no significant effects of the version on the perceived quality. Although not significant, the data indicated that authoritativeness, trustworthiness and competence were given the highest score when the message without markers was read and the lowest score when the message with uncertainty markers was read. Sociability was also perceived highest when the message without markers was read, but was perceived lowest when the message with certainty markers was read. The current study has several limitations, so future research done differently might contribute significant results in this field.Item The Effect of Uncertainty in Communication.(2020-06-26) Casalino, F.G.C.This research examined the effect of expressing certainty and uncertainty in communication. We studied whether an email by a manager had a different effect on participants’ perception of the manager when containing either certainty markers (e.g. surely), uncertainty markers (e.g. maybe) or no markers. To study this issue, we administered three different versions of the same email template to participants, one version per participant only, and asked them afterwards to evaluate the manager in terms of authoritativeness, trustworthiness, competence and sociability based on the email they read. Against our expectations, the study did not produce a significant result, meaning that the three versions of the email did not cause different impressions of the manager. These findings could be due to the fact that participants only read one email each instead of all three versions. Furthermore, we can’t be sure if the results were different had we chosen a message that was used in previous research. It is up to future research to clarify these open questions our study provides.Item The effects of certainty and uncertainty markers on how managers are perceived.(2020-06-08) Groenenberg, S.This article examines the effects of certainty and uncertainty markers on how a manager’s quality is perceived in written communication. This quality is divided into four variables which are authoritativeness, sociability, competence, and trustworthiness. An email sent out by a manager was manipulated into three different versions. The emails containing certainty markers and uncertainty makers were compared with an email without markers. For the perception of authoritativeness, we expected that uncertainty markers would have a negative effect and certainty markers a positive effect compared to no markers. The perception of sociability was expected to be positively affected by uncertainty markers and negatively by certainty markers compared to no markers. Furthermore, a manager was expected to be perceived as more competent when using certainty markers and less competent when using uncertainty markers compared to no markers. Lastly, we predicted that trustworthiness would be positively influenced by certainty markers and negatively by uncertainty markers compared to no markers. However, none of the hypotheses were supported. The study indicated that the perception of a manager’s authoritativeness, sociability, competence, and trustworthiness was not affected by the use of certainty and uncertainty markers.Item Feeling blue? The influence of colour idioms on the perceived emotional valence of emotionally ambiguous facial expressions.(2022-07-21) Slegt, J.B.Colour idioms are characteristic expressions whose meaning cannot be understood from the words used in the expression (Alotaibi, 2020). These can be used to express emotionality (Kemertelidze & Griorgadze, 2021), intensify speech and increase the impact of the message (Malá, 2003). Much research has been done on colour idioms in other languages, but Dutch colour idioms have not yet been explored. Earlier literature in colour psychology has shown that colour seems to evoke positive and negative associations and that these associations enhance the perception of positive and negative emotions. But what happens if emotionally ambiguous facial expressions are rated on emotional valence, and do colour idioms as a function of language, play a role in this process? This study contains a qualitative approach on colour idiom and their valence. Furthermore, it reports an experiment in which 109 participants do a task in which stimuli are rated on their emotional valence. This involves stimuli expressing ambiguous emotions (surprise and neutrality), combined with positive and negative coloured backgrounds. A direct effect of language is tested through verbal interference. Results showed that colour has an effect on perceived emotionally ambiguous emotions and hereby confirms claims of earlier research. However, neither language, nor idiom familiarity, were found to have an effect on perceived valence of emotions. This might suggest that colour idioms strengthen pre-existing colour associations.Item Het effect van geslacht en onzekerheidswoorden op de pijninschatting van de waarnemer(2023-06-09) Dam, C. vanIn de huidige studie is er onderzocht of het geslacht en onzekerheidswoorden invloed hebben op pijninschatting in de context van een chatfunctie. Middels een experiment is de volgende onderzoeksvraag bestudeerd: wat is het effect van het geslacht van een fictieve patiënt en onzekerheidswoorden in een pijnbeschrijving in een chatbericht op pijninschatting? Pijninschatting wordt in deze studie gemeten aan de hand van pijnintensiteit en pijnonaangenaamheid. Het experiment dat is uitgevoerd bestond uit vier verschillende condities. Voor deze vier condities zijn vier verschillende chatberichten gecreëerd. Aan elke proefpersoon werd één van de vier chatberichten getoond met een pijnbeschrijving van een mannelijke of vrouwelijke patiënt, met of zonder onzekerheidswoorden. De proefpersoon beoordeelde de pijnbeschrijving op pijnintensiteit en pijnonaangenaamheid aan de hand van een 11-punts VAS. Middels twee tweeweg-ANOVA’s kon er vanuit de resultaten worden geconcludeerd dat er in deze studie geen effect is gevonden voor het geslacht van de patiënt en/of het gebruik van onzekerheidswoorden op zowel de pijnintensiteit als de pijnonaangenaamheid. Vervolgonderzoek kan helpen om na te gaan of het geslacht van een patiënt en het gebruik van onzekerheidswoorden invloed hebben op de pijninschatting van een waarnemer in een andere of in dezelfde context.Item Het effect van Geslacht en Onzekerheidswoorden op Pijninschatting.(2023-06-09) Hagens, M.Het huidige experiment focust zich op de invloed van geslacht en onzekerheidswoorden op pijninschatting. De onderzoeksvraag luidt als volgt: In hoeverre is er een effect van het geslacht van een fictieve patiënt en gebruik van onzekerheidswoorden in een pijnomschrijving via een chatbericht op pijninschatting? Bestaande onderzoeken omtrent de invloed van geslacht bewijzen dat het wel degelijk van invloed is. De uitslagen verschilden echter per onderzoek en de gebruikte materialen bestonden uit videobeelden met vertoning van gezichtsuitdrukkingen. Het effect van geslacht op pijninschatting is nog niet eerder onderzocht in de context van geschreven taal. Wat betreft de aan- of afwezigheid van onzekerheidswoorden toont ieder bestaande onderzoek dat gebruik ervan de geloofwaardigheid van een boodschap negatief beïnvloeden. Het is echter nog niet onderzocht in een medische context van arts- patiëntcommunicatie. Terwijl het belang groot is vanwege de opkomst van e-health. Dit experiment is vormgegeven aan de hand van twee onafhankelijke variabelen, namelijk Geslacht en Onzekerheidswoorden. Het betreft een 2x2 design waarbij de vier condities zijn verwerkt in vier chatberichten (1. Man – Met onzekerheidswoorden, 2. Man – Zonder onzekerheidswoorden, 3. Vrouw – Met onzekerheidswoorden, 4. Vrouw – Zonder onzekerheidswoorden). Er was sprake van een tussenproefpersoonsontwerp waarbij de 174 proefpersonen evenredig verdeeld zijn over de condities. Tot slot zijn de uitkomsten van het experiment met twee afzonderlijke tweeweg-ANOVA’s getoetst. De resultaten van huidig onderzoek bleken echter niet significant. Er was geen sprake van een effect van geslacht op de pijninschatting en ook de aan- of afwezigheid van onzekerheidswoorden in het chatbericht waren niet van invloed op de geschatte mate van pijn van de fictieve patiënt. Daarnaast is er ook geen interactie-effect gevonden van geslacht en onzekerheidswoorden op de pijninschatting. Deze uitslagen nemen de relevantie van dergelijk onderzoek niet weg en sporen aan tot verder onderzoek.Item Het verschil in communicatie tussen mannen en vrouwen.(2022-08-04) Koudia, S. ElHet verschil in communicatie tussen mannen en vrouwen.Item Het verschil tussen genders in gebruik van metaforen bij pijnbeschrijving(2022-06-13) Peeters, N.E.R.Pijn is niet meetbaar of zichtbaar, wat het lastig maakt voor zorgprofessionals en mensen om het lijdend persoon heen. Iemand heeft pijn wanneer degene zegt dat hij pijn heeft. Onderzoek toonde aan dat gender een sterke invloed kan hebben op hoe gezondheid en ziekte door patiënten worden ervaren en hoe patiënten worden behandeld door artsen. In het huidige onderzoek wordt door middel van een corpusanalyse het genderverschil in het gebruik van metaforen bij pijnbeschrijvingen onderzocht. Pijn is moeilijk te beschrijven, maar door gebruik te maken van metaforen, kunnen patiënten toch proberen hun ervaring te omschrijven. Middels een survey zijn er 199 pijnbeschrijvingen opgehaald en vervolgens geanalyseerd op de aanwezigheid van een metafoor en het soort metafoor. Uit de resultaten bleek dat er geen significant verschil zit in de aanwezigheid van een metafoor tussen mannen en vrouwen. Ook bleek er geen significant verschil te zitten in het soort metafoor tussen de genders.Item Het voordeel van een Marokkaans-Nederlands accent voor Marokkaans-Nederlandse vrouwen: Nederlandse luisteraars en hun evaluaties van vrouwelijke sprekers met Marokkaans-Nederlandse en Standaardnederlandse accenten in hoge en lage sociale functies.(2023-03-23) Terpstra, E.R.Middels sprekerevaluaties kan het algemene patroon waarmee op een bevolkingsgroep wordt gereageerd gedeeltelijk inzichtelijk worden gemaakt. Het huidige onderzoek richt zich op het effect van een vrouwelijke stem met een Standaardnederlands accent in vergelijking met een Marokkaans-Nederlands accent en een hoge of lage sociale functie op sprekerevaluaties. Dit is nog niet eerder onderzocht. Hoe Nederlandse luisteraars de professionaliteit van Marokkaans-Nederlandse vrouwen evalueren werd in kaart gebracht met evaluaties op basis van de Dynamiek, de Oprechtheid, de Bekwaamheid en de Status van de spreker. In een matched-guise experiment met een tussenproefpersoonontwerp werden 121 luisteraars verdeeld over 4 condities. Ze luisterden naar dezelfde vrouwelijke spreker die een Marokkaans-Nederlands of Standaardnederlands accent sprak en een hoge of lage sociale functie bekleedde. Resultaten toonden aan dat er geen significante verschillen waren in evaluaties per sociale functie. Verder waren luisteraars significant positiever over sprekers met een Marokkaans-Nederlands accent als het gaat om Dynamiek, Oprechtheid en Status in vergelijking met een Standaardnederlands accent. Deze resultaten suggereren dat de sociale functie van de spreker geen effect heeft op sprekerevaluaties en dat het spreken van het Marokkaans-Nederlandse etnolect voor Marokkaans-Nederlandse vrouwen een positief effect op sprekerevaluaties heeft. Toekomstig onderzoek zou verder in moeten gaan op het definiëren van de verschillende etnolecten die in Nederland worden gesproken, het creëren van kwalitatieve stimuli en het analyseren van de vergelijking tussen mannelijke en vrouwelijke sprekers van etnolecten.