Machtig sterk of lekker? Het effect van het Noordelijke accent in reclameboodschappen

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2020-06-08

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Steeds vaker wordt er in televisiereclames, voor bijvoorbeeld voedingsmiddelen, gebruik gemaakt van regionale accenten. In deze studie is onderzoek gedaan naar het effect van het Noordelijke (Gronings/Achterhoeks) accent in productreclames. Dit effect is onderzocht op vier hoofdvariabelen: attitude ten opzichte van het product, attitude ten opzichte van de advertentie, de aankoopintentie en recall (merkherinnering). De resultaten van dit experiment bewijzen dat het gebruik van het regionale accent ‘Achterhoek’ bij beide merken tot een significant hogere attitude ten opzichte van het product en de advertentie leidde dan het neutrale accent. Voor de aankoopintentie geldt ook dat het Achterhoekse accent tot een hogere aankoopintentie leidt dan het neutrale accent. Het neutrale accent reduceert zelfs de aankoopintentie. Het Achterhoekse accent reduceert de recall ten opzichte van het neutrale en het Groningse accent. Een aanbeveling voor vervolgonderzoek is dan ook het gebruiken maken van de matched-guise-techniek waarbij de advertenties worden ingesproken door één stemacteur.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren