Faculteit der Letteren

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 6581
  • Item
    Stop it! Reducing the impact of non-standard accentedness in the workplace
    (2023-02-07) Nahas, R.
    How well french accented speakers (Slight and moderate) of english are understood, perceived and evaluated in a hiring context when using self disclosing comments. In this verbal-guise experiment (N = 168) the effects of slight and moderate french accented English speakers using either a self disclosing humourous or non humorous comments were tested on perceived comprehensibility, perceived hirability and attitudinal evaluations (likeability, status and competence). Dutch ( N = 122), German (N = 191), other listeners from different nationalities ( N = 27) heard one of the two accent strengths and one of the three self-disclosing comments (no comment, humorous, non-humorous). The study discovered that accent strength influences comprehensibility and hireability evaluations of a French accented speaker in a job interview setting. However, the use of self-disclosure (humorous or not) had no effect on the evaluations. The type of comment made by the speaker had no effect on comprehension, which was more heavily influenced by accent strength. More research is needed to understand the impact of self-disclosure and accent strength on evaluations of non-native speakers in various contexts, according to these findings.
  • Item
    De rol van bronvertrouwen en gemotiveerd redeneren bij de verwerking van politieke informatie: een experimenteel onderzoek.
    (2024-06-26) Zenden, R.J.E.
    Dit onderzoek richtte zich op de relatie tussen gemotiveerd redeneren en bronbetrouwbaarheid in de Nederlandse context, om te begrijpen hoe deze factoren samen het politieke informatieverwerkingsproces beïnvloeden. In een online experiment werd de steun voor een wetsvoorstel getest door twee verschillende nieuwsberichten. Deelnemers, verdeeld naar hun politieke oriëntatie, kregen eerst een neutraal nieuwsbericht en daarna een congruent nieuwsbericht vanuit een links of rechts perspectief te zien. Dit 2x2x2 mixed design experiment omvatte 154 deelnemers. De resultaten van dit onderzoek ondersteunde specifiek de alternatieve verklaring van bronbetrouwbaarheid. Het toonde aan dat gemotiveerd redeneren mensen vaak informatie laat verwerken die hun bestaande politieke overtuigingen bevestigt, maar wanneer zij een hoog niveau van vertrouwen hadden in de bron, verminderde deze neiging significant. Deze bevindingen benadrukten het belang van het zorgvuldig beoordelen van de bron van politieke informatie en dragen bij aan een beter begrip van politieke informatieverwerking en de rol van bronbetrouwbaarheid.
  • Item
    De invloed van logoverandering en productbetrokkenheid op de merkattitude en aankoopintentie van consumenten.
    (2024-06-29) Zandt, N.W.P.J. in 't
    Deze studie onderzocht de invloed van logoveranderingen en productbetrokkenheid op de merkattitude en aankoopintentie van consumenten. Ook werd onderzocht of de theorie ‘need for novelty’ invloed heeft op hoe consumenten reageren op deze logoveranderingen. Voor het toetsen van de hypothesen werd een online experiment uitgevoerd. De respondenten waren random verdeeld over de condities. De proefpersonen kregen de opdracht om deze merklogo’s te bekijken en daarna vragen te beantwoorden voor het meten van hun merkattitude, aankoopintentie en need for novelty. In totaal hebben 95 proefpersonen deelgenomen aan het experiment. Uit de resultaten blijkt dat een grote logoverandering geen invloed heeft op de aankoopintentie, maar wel zorgt voor een negatievere merkattitude vergeleken met het originele merklogo. Er is geen effect gevonden van de kleine logoverandering op de merkattitude en aankoopintentie. Daarnaast tonen de bevindingen dat productbetrokkenheid en de mate van need for novelty geen invloed hebben op hoe consumenten reageren op logoveranderingen.
  • Item
    De impact van voornaamwoorden en framing in donatieverzoeken op donatiebereidheid in Nederland.
    (2024-07-01) Wijnen, I.M.E.
    In dit onderzoek is de impact van taalgebruik en framing op de donatie-intentie van potentiële donateurs in Nederland onderzocht. Hoewel er al enige kennis is over zulke effecten van taalgebruik op donatiegedrag, is er weinig onderzoek gedaan naar deze effecten in het Nederlands. De studie richtte zich specifiek op het gebruik van voornaamwoorden van de tweede persoon (‘jij’) in vergelijking met het niet gebruiken van voornaamwoorden in Nederlandse donatieverzoeken. Daarnaast werd de rol van framing onderzocht, aangezien eerder onderzoek laat zien dat de combinatie van taalgebruik en framing invloed kan hebben op donatiegedrag (Yilmaz & Blackburn, 2022). In dit onderzoek werd onderzocht of er een verschil is in donatie-intentie tussen het gebruik van het voornaamwoord ‘jij’ en het niet gebruiken van voornaamwoorden en wat de rol van framing (winstframe – verliesframe) hierbij is. De resultaten laten zien dat winstframes het meest effectief waren in het verhogen van de donatiebereidheid, ongeacht het gebruik van voornaamwoorden.
  • Item
    The effects of digital media on memory recall: Comparing different stimuli from digital texts and videos among young adult media multitaskers and with or without ADHD.
    (2024-07-11) Welij, C. van
    This study examines the impact of media multitasking on executive functions, such as attention maintenance and memory recall, in young adults with and without ADHD. It specifically looks at how digital text and videos influence these executive functions. The experimental research included 108 Dutch volunteers aged 18 to 29. Participants reported any official ADHD diagnosis, completed a media multitasking questionnaire, and were assessed on memory recall after exposure to both text and video content. The results revealed that ADHD leads to lower memory recall for digital textual information but higher memory recall for video content. This suggests that individuals with ADHD perform better with more stimuli, supporting the Optimal Level of Arousal theory, which posits that increased stimuli enhance cognitive performance. Notably, media multitasking did not affect memory recall for either text or video content. Additionally, no significant differences were found between ADHD and media multitasking effects.