Faculteit der Letteren
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Vrijheid blijheid; Het waarborgen van vrijheid om weerstand ten opzichte van plantaardige voeding te verminderen. Beïnvloeden taalgebruik en consumptiepatronen de mate van reactantie ten opzichte van persuasieve communicatie omtrent plantaardige voeding?(2024-07-02) Rijn, A. vanPersuasieve communicatie kan ingezet worden om mensen aan te zetten tot verandering, maar kan tegelijkertijd reactantie oproepen doordat het de keuzevrijheid beperkt. Omdat er een gebrek is aan onderzoek gericht op afwijzing van boodschappen binnen de context van voeding, is in dit onderzoek gekeken naar de invloed van taalgebruik en gedrag ten opzichte van persuasieve boodschappen over plantaardige voeding. Het richt zich specifiek op de impact van direct of indirect taalgebruik en een hoge of lage vleesconsumptie op reactantie en de invloed daarvan op attitude. Resultaten laten zien dat direct taalgebruik zorgt voor een toename in vrijheidsbedreiging, wat leidt tot meer reactantie. Een toename in reactantie voorspelde een negatievere attitude ten opzichte van plantaardige voeding. De consumptie van vlees had geen invloed op reactantie. Gebruik van indirect taalgebruik is dan ook bevorderlijk voor een positieve attitude en acceptatie van de boodschap.Item Een onderzoek naar de effecten van het toenemend inzetten van verschillende accommoderende strategieën op gehoord voelen en klanttevredenheid in dispreferred chatberichten.(2024-06-27) Reintjes, T.Deze studie onderzocht de effecten van verschillende accommoderende strategieën in dispreferred chatberichten op gehoord voelen en klanttevredenheid in een online klantenservicecontext. De onderzochte strategieën waren verontschuldiging, informatie verstrekken, corrigerende actie en compensatie, die stapsgewijs werden toegevoegd aan de berichten. De hypothese was dat meer accommoderende strategieën zouden leiden tot een betere beoordeling van gehoord voelen en klanttevredenheid. Deelnemers kregen vier chatsituaties met dispreferred berichten te zien, waarin één of meerdere strategieën werden toegepast, en vulden een vragenlijst in op basis van een 5-punts Likertschaal. Het experiment had 171 proefpersonen, waarvan 110 voldeden aan de criteria voor analyse. Twee repeated measures ANOVA’s en verschillende contrast-testen toonden aan dat elke extra strategie leidde tot een hogere beoordeling van gehoord voelen en klanttevredenheid, met uitzondering van het toevoegen van een corrigerende actie aan verontschuldiging en informatie verstrekken. De resultaten suggereren dat klantenserviceafdelingen hun aanpak kunnen verbeteren door accommoderende strategieën te combineren afhankelijk van de situatie.Item Effect van dialect en nabijheid in politieke persuasieve communicatie in Nederland.(2024-08-14) Peters, N.In deze masterscriptie wordt het effect van taal en nabijheid op percepties van politieke persuasieve communicatie in de vorm van campagneposters bij een meertalige gemeenschap in Groesbeek onderzocht. Het onderzoek richt zich specifiek op de invloed van taal (Groesbeeks vs. Nederlands) en nabijheid (dichtbij vs. ver weg) op de afhankelijke variabelen: attitude ten opzichte van de campagne, respect voor de cultuur, aanvaardbaarheid van de campagne en de adequaatheid van de taal. De centrale vraagstelling is hoe taal en nabijheid de attitudes ten opzichte van politieke campagnes beïnvloeden, waarbij wordt verondersteld dat eerste taal en nabije afzender positiever wordt ontvangen door de doelgroep.Item Stoer in beeld en geluid. Een onderzoek naar visuele en auditieve logo(veranderingen) en de gepercipieerde robuuste merkpersoonlijkheid.(2024-06-26) Meij, D.M. van derMerken bezitten menselijke kenmerken, ook wel merkpersoonlijkheid genoemd, die cruciaal zijn voor unieke associaties in het geheugen van consumenten. Deze studie onderzoekt hoe visuele logo's en auditieve logo's (sogo's) de merkpersoonlijkheid van bekende merken beïnvloeden, met nadruk op de effectiviteit van visuele logoveranderingen, de versterking door sogo’s en de verklaring van verwerkingsgemak (processing fluency). 183 respondenten beoordeelden logo’s die in verschillende mate waren aangepast (origineel, evolutionaire, revolutionaire verandering) en al dan niet gecombineerd met een sogo. Exclusief sogo leidt alleen een revolutionaire verandering tot een sterkere merkpersoonlijkheid, mede verklaard door de processing fluency. Inclusief sogo versterken zowel het originele als het revolutionair aangepaste logo de merkpersoonlijkheid, maar dit geldt niet voor een evolutionaire verandering. De bevindingen suggereren dat een revolutionaire logoverandering, gecombineerd met een congruent sogo, het meest effectief is om de nieuwe merkpersoonlijkheid van een bestaand merk over te brengen.Item Wat is het effect van biosferische en altruïstische waarden in persuasieve communicatieboodschappen op de intentie om tweedehandskleding te consumeren onder jongvolwassenen?(2024-06-24) Manen, A.P.M. vanDeze studie onderzocht of de intentie om tweedehandskleding te consumeren van jongvolwassenen kon worden beïnvloed door persuasieve communicatieboodschappen waarin biosferische of altruïstische waarden centraal stonden. Een belangrijke vraag, gezien verandering in consumptiegedrag wat betreft kleding cruciaal is om de impact van de kledingindustrie te verminderen. Het onderzoek werd uitgevoerd middels een online experiment en bevatte een tussenproefpersoonsontwerp waarbij het effect van de verschillende soorten boodschappen op de intentie om tweedehandskleding te consumeren werd onderzocht middels een eenweg variantieanalyse. Bovendien werd onderzocht of de persoonlijke norm het effect op intentie medieerde, wat aan de hand van de ‘Causal steps’ methode is geanalyseerd.