Faculteit der Letteren

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 6330
  • Item
    The Glazed Grandeur of the Prolific Passage
    (2024-03-05) Talbott, C.E.
    In this thesis the Haagse Passage is discussed as an important glass building of the late nineteenth century. The Passage is discussed as a predominant piece of commercial architecture in the Netherlands, as a part of the global phenomenon of 'the arcades' starting in the nineteenth century in Paris. The structure is seen as an important building in the line of glass architecture, starting at green houses, which grow into glazed exhibition buildings such as the Crystal Palace. In the next chapter the duality of the building is discussed: the glass roof and the neo-classical base. In the last part the building is seen as a microcosm for capitalism and consumption, with a focus on a new, female, shopping space in the late nineteenth century.
  • Item
    De winst van het publiek
    (2023-07-19) Lohman, P.
    Met mijn eigen vooringenomenheid jegens 'populaire' vormen van kunstpresentaties doe ik een vergelijkend onderzoek naar twee Nederlandse kunstmusea (Nxt Museum, Amsterdam en Stedelijk Museum Schiedam) die op verschillende manieren een breder, ander publiek proberen aan te spreken. Hoe bieden zij een antwoord op de kritiek die het traditionele museum al jaren te verduren krijgt en de daaruit voortvloeiende vraag naar een meer democratisch museum? Om deze vraag te beantwoorden loop ik de theoretische concepten van de Nieuwe Museologen Eilean Hooper-Greenhill en Tony Bennett na tot aan het structuralistische gedachtegoed van Michel Foucault en Pierre Bourdieu waarop deze gestoeld zijn. Aan de hand van dit theoretisch kader analyseer ik beide casestudies, waaruit blijkt dat beide musea zeer uitgesproken bezig zijn met het rechtvaardigen van hun bestaan, maar daarbij gebruikmaken van zeer verschillende ideologische kaders. Uiteraard kan men aan de hand van het gebezigde theoretisch kader afdingen op het daadwerkelijke democratische effect van beide museale praktijken, maar niet op de democratische intentie.
  • Item
    Op zoek naar een evenwichtige eenheid. Loebers artistieke en zakelijke methodes
    (2024-02-15) Berg, van den, R.J.
    Lou Loeber (1894-1983) ontwikkelde haar artistieke vormentaal in een periode waarin de tijdsgeest drastisch veranderde. De wereld werd gekenmerkt door industriële vooruitgangen en groeiende mogelijkheden voor vrouwen. Loeber raakte geïnspireerd door een moderne vormentaal met spirituele elementen, die onder anderen door Wassily Kandinsky (1866-1944) werd ontwikkeld. Loeber wist er echter haar eigen draai aan te geven, mede beïnvloed door het socialisme. In dit onderzoek worden, aan de hand van primair onderzoek, de artistieke en zakelijke methodes die Loeber toepaste om haar kunst, overeenkomstig met haar socialistische levensovertuiging, toegankelijk te maken voor haar publiek onderzocht.
  • Item
    Au Revoir Là-Haut, de l'écrit à l'écran. Une analyse de la transposition médiale à travers le scandale des exhumations militaires.
    (2024-03-21) Castel, Daniëlle
    L’adaptation cinématographique d’Au Revoir Là-Haut par Albert Dupontel, tout comme le roman du même nom de Pierre Lemaitre, a été très bien accueillie par le public et les professionnels. Lemaitre s’est inspiré en partie de faits historiques longtemps inconnus du public, les faits qui nous ont beaucoup bouleversé. Cette recherche visait à répondre à la question suivante : de quelle manière Albert Dupont a-t-il représenté les thèmes et le style d’écriture de Pierre Lemaitre dans l’adaptation cinématographique d’Au Revoir Là-Haut ? Nous comparerons les scènes du film avec les passages correspondants du roman à l’aide des concepts d’intermédialité et d’adaptation. L’analyse est basée sur différents aspects de la mise en scène, des dialogues et du son.
  • Item
    Chantons la langue mélodieuse (L'influence de la musicalité sur la prononciation du français).
    (2024-01-28) Akkermans, Lise
    Dans ce mémoire de bachelor, l'influence de la musicalité sur la prononciation du français des élèves néerlandais du 'havo' est étudiée. Les résultats montrent qu'en général, les élèves qui ont le sens de la musique se sont le plus améliorés après l'écoute d'un fragment audio. Leur sens de la musique semble donc être plus développé. De plus, le groupe étudié qui a moins de sens de la musique, montre le plus de développement entre la première et la deuxième tentative de prononciation.