'Beoordeel een boek niet op zijn kaft'

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-07-20
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De academische studie Nederlands kampt al jaren met teruglopende studentaantallen. Ook het schoolvak Nederlands staat op scherp: leerlingen zouden het vak saai vinden en de kloof tussen het schoolvak en de academische studie is te groot. In deze scriptie is onderzocht wat de perceptie van bovenbouw vwo-leerlingen over de studie Nederlands is en of deze perceptie veranderd kon worden door studenten Nederlands een plek in de lessen Nederlands te geven. De leerlingen hebben een tekst geschreven over hun perceptie over de studie Nederlands. Vervolgens hebben ze een informatief filmpje gekeken van studenten Nederlands die vertelden over de inhoud van de studie. De leerlingen hebben daarna wederom een tekst geschreven over hun perceptie, waarbij zij moesten reflecteren op hun eerdere tekst. Uit het onderzoek bleek dat de leerlingen de studie Nederlands overwegend negatief waarderen, maar dat de studie over het algemeen als nuttig beschouwd wordt. Na het bekijken van het filmpje was de perceptie van een aantal leerlingen positief veranderd en was het aantal leerlingen dat de studie positief waardeerde en nuttig vond gestegen. Dit verschil was echter niet significant, maar voor een aantal individuele leerlingen heeft het filmpje gezorgd voor een positievere perceptie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation