"Als dat de problemen niet oplost hoor ik graag van je". Het effect van emoji's en tone of voice in webcare op acceptatie van de boodschap en attitude ten opzichte van de organisatie.

Keywords
Thumbnail Image
Date
2019-06-25
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Middels een experiment is geanalyseerd of het inzetten van emoji’s en de ingezette tone of voice effect hadden op acceptatie van webcare-berichten en attitude ten opzichte van organisaties. Bovendien werd onderzocht of leeftijd hierop van invloed was. Er waren vier condities met daarin vier fictieve webcare-berichten. Hierin werden wel of geen emoji’s en CHV of CV ingezet. Het bleek dat digital immigrants de webcare-berichten minder accepteerden en een lagere attitude ten opzichte van de organisatie hadden dan digital natives, ongeacht emoji’s en tone of voice. Voor beide leeftijdsgroepen bleek dat het inzetten van CHV leidde tot een hogere acceptatie van de webcare-berichten en een hogere attitude ten opzichte van de organisatie dan het inzetten van CV. Tot slot bleek dat wanneer CV werd ingezet de acceptatie van de webcare-berichten en de attitude ten opzichte van de organisatie hoger waren wanneer daarbij emoji’s werden ingezet dan wanneer dit niet werd gedaan.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren