Interactionele drogredenen met vrouwen als doelwit?

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-06-06
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit corpusonderzoek naar het gebruik van drogredenen is er gekeken of, en zo ja in welke mate, vrouwen in vergelijking met mannelijke evenknieën negatiever bejegend worden binnen (online) discussies. In 2017 lieten tweehonderd BN’ers zichzelf fotograferen geposeerd in een T-shirt met daarop de tekst “Zwarte Piet is racisme”. Deze foto’s werden vervolgens gedeeld via onder andere Instagram. In dit onderzoek zijn de reacties op die Instagramberichten van drie mannelijke- en drie vrouwelijke BN’ers geanalyseerd. Binnen deze analyse is er gekeken hoe vaak er interactionele drogredenen werden gebruikt in reacties op de Instagramberichten van vrouwen in vergelijking met reacties op de Instagramberichten van mannen. Daarnaast is onderzocht hoe vaak overige drogredenen zoals de ad baculum en de ad misericordiam binnen diezelfde reacties aanwezig waren. Als laatste is onderzocht of de reacties op de Instagramberichten wat betreft de algemene lading, verschilde. Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat het verschil in onlinereacties op een uitgesproken standpunt van een man en vrouw uitgedrukt in interactionele drogredenen niet aanwezig is. Wel kan geconcludeerd worden dat overige drogredenen zoals de ad misericordiam vaker worden ingezet in reacties op vrouwelijke opiniemakers, en dat de algemene lading van reacties onder het standpunt van een vrouwelijke opiniemaker in vergelijking met de reacties op een mannelijke evenknie, negatiever is.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren