Een onderzoek naar het effect van perspectief en gelijkenis op identificatie, self-referencing en overtuigingskracht van een narratieve advertentie.

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2016-05-30

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Narratieve advertenties zijn volgens veel onderzoeken effectiever dan argumentatieve advertenties. Over de elementen van deze narratieve advertenties is echter nog weinig bekend. Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag wat het effect is van perspectief en gelijkenis op de identificatie, self-referencing en overtuigingskracht van een narratieve advertentie. Om deze vraag te beantwoorden is een experiment gedaan, waarbij een narratieve advertentie voor een fiets is gemanipuleerd aan de hand van perspectief (eerste of derde persoon) en gelijkenis (student of werkend). 127 Proefpersonen, waarvan 52,8% studenten en 47,2% werkenden, hebben met behulp van Qualtrics random één versie van de narratieve advertentie te zien gekregen en hierover de online vragenlijst beantwoord. De resultaten laten, in tegenstelling tot eerdere onderzoeken, zien dat perspectief en gelijkenis geen invloed hebben op de identificatie, self-referencing en overtuigingskracht van een narratieve advertentie. Het maakt volgens de resultaten dus niet uit of een narratieve advertentie vanuit het eerste persoonsperspectief of het derde persoonsperspectief wordt geschreven, en ook gelijkenis met het personage heeft geen invloed op de effectiviteit van een narratieve advertentie.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren