De invloed van logoverandering en productbetrokkenheid op de merkattitude en aankoopintentie van consumenten.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2024-06-29
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Deze studie onderzocht de invloed van logoveranderingen en productbetrokkenheid op de merkattitude en aankoopintentie van consumenten. Ook werd onderzocht of de theorie ‘need for novelty’ invloed heeft op hoe consumenten reageren op deze logoveranderingen. Voor het toetsen van de hypothesen werd een online experiment uitgevoerd. De respondenten waren random verdeeld over de condities. De proefpersonen kregen de opdracht om deze merklogo’s te bekijken en daarna vragen te beantwoorden voor het meten van hun merkattitude, aankoopintentie en need for novelty. In totaal hebben 95 proefpersonen deelgenomen aan het experiment. Uit de resultaten blijkt dat een grote logoverandering geen invloed heeft op de aankoopintentie, maar wel zorgt voor een negatievere merkattitude vergeleken met het originele merklogo. Er is geen effect gevonden van de kleine logoverandering op de merkattitude en aankoopintentie. Daarnaast tonen de bevindingen dat productbetrokkenheid en de mate van need for novelty geen invloed hebben op hoe consumenten reageren op logoveranderingen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren