Voornaamwoorden en vrijgevigheid: Een studie naar het effect van persoonlijke voornaamwoorden in fondsenwervingsslogans van goede doelen en altruïsme op de donatie-intentie.
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2024-07-01
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Goede doelen zijn voor 34% afhankelijk van particuliere steun (Goede Doelen Nederland, 2023). Onderzoek toont aan dat persoonlijke voornaamwoorden effectief zijn in fondsenwervingsteksten (Pogacar et al., 2018). Terwijl veel studies zich richten op het Engels, onderzochten Sadowski et al. (2024) het gebruik van formele (u) en informele (jij, je) Nederlandse voornaamwoorden, maar zonder onderscheid tussen jij en je. De huidige studie onderzocht welk persoonlijk voornaamwoord (jij, je of u) het meest effectief is in het verhogen van de donatie-intentie, rekening houdend met altruïsme.
In een online vragenlijst beoordeelden 375 participanten acht slogans van goede doelen met verschillende voornaamwoorden en hun donatie-intentie. Ook beoordeelden zij negen stellingen over altruïstisch gedrag.
Resultaten toonden geen effect van het soort voornaamwoord op de donatie-intentie, ongeacht altruïsme. Wel hadden hoog altruïstische consumenten een hogere donatie-intentie dan laag altruïstische consumenten.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Letteren