Dialogische feedback: het trainen waard?

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2023-01-28

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

In deze studie werd het effect van een training in het geven van dialogische feedback op de hoeveelheid dialogische en niet-dialogische kenmerken in peerfeedbackgesprekken van studenten onderzocht. 23 gesprekken van studenten, verdeeld over twee condities, werden geanalyseerd. In de eerste conditie kregen studenten vooraf een training in het geven van dialogische feedback (N = 11), in de tweede conditie kregen studenten geen training in het geven van dialogische feedback (N = 12). Het bleek dat peerfeedbackgesprekken van studenten die een training kregen in het geven van dialogische peerfeedback significant meer dialogische kenmerken vertoonden dan gesprekken van studenten die geen training kregen. Gesprekken van participanten die geen training kregen, vertoonden nauwelijks dialogische kenmerken. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat studenten zich pas na een training bewust worden van het bestaan van dialogische feedback als feedbackstrategie. Het aanbieden van een training in het geven van dialogische feedback lijkt van toegevoegde waarde te zijn.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren