Hoe luistert een NT2-leerder? De invloed van accent, context en type oefening in de ISK-praktijk.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2022-07-11
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Een onderzoek naar de invloed van accent, context en type oefening in de ISK-praktijk. Luisteroefeningen zijn vaak sterk vertraagd en bevatten overduidelijk gearticuleerde vormen van spraak. Hierdoor sluiten ze uiteindelijk niet goed aan bij de taalbehoefte van NT2-leerders; het Nederlands kent immers talige variatie. Uit eerder onderzoek is al gebleken dan NT2-leerders slecht in staat zijn om een vorm van talige variatie, gereduceerde vormen, te begrijpen. In dit thesisonderzoek is gekeken hoe ISK-leerlingen reageren op natuurlijk luistermateriaal door middel van een aantal luisteroefeningen en een contrastieve analyse. Er werden interessante bevindingen gedaan op het gebied van context: leerlingen scoorden hoger op oefeningen met contextarme audiofragmenten dan op contextrijke audiofragmenten. Op basis van de resultaten en op basis van een aantal huidige ontwikkelingen omtrent het curriculum voor MVT-onderwijs worden aanbevelingen gedaan voor de onderwijspraktijk en materiaalontwikkelaars.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren