Hoe luistert een NT2-leerder? De invloed van accent, context en type oefening in de ISK-praktijk.
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2022-07-11
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Een onderzoek naar de invloed van accent, context en type oefening in de ISK-praktijk.
Luisteroefeningen zijn vaak sterk vertraagd en bevatten overduidelijk gearticuleerde vormen van spraak. Hierdoor sluiten ze uiteindelijk niet goed aan bij de taalbehoefte van NT2-leerders; het Nederlands kent immers talige variatie. Uit eerder onderzoek is al gebleken dan NT2-leerders slecht in staat zijn om een vorm van talige variatie, gereduceerde vormen, te begrijpen.
In dit thesisonderzoek is gekeken hoe ISK-leerlingen reageren op natuurlijk luistermateriaal door middel van een aantal luisteroefeningen en een contrastieve analyse. Er werden interessante bevindingen gedaan op het gebied van context: leerlingen scoorden hoger op oefeningen met contextarme audiofragmenten dan op contextrijke audiofragmenten.
Op basis van de resultaten en op basis van een aantal huidige ontwikkelingen omtrent het curriculum voor MVT-onderwijs worden aanbevelingen gedaan voor de onderwijspraktijk en materiaalontwikkelaars.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Letteren