In hoeverre wordt de aandacht en attitude voor vacatures op LinkedIn beïnvloed door de soort afbeelding in de vacature-post?

Keywords

No Thumbnail Available

Issue Date

2022-07-18

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

In dit onderzoek is onderzocht in hoeverre aandacht en attitude voor vacatures op LinkedIn beïnvloed worden door de soort afbeelding bij de vacature-post. Het onderzoek is uitgevoerd behulp van eyetracking om aandacht te meten en een vragenlijst om attitude te meten. De resultaten van het onderzoek waren veelal onverwachts en de hypothesen werden grotendeels verworpen. Zo bleek dat er geen verschil zat tussen een vacature-post met afbeelding en een vacature-post zonder afbeelding wat betreft eerste fixaties. Daarnaast trok een post met afbeelding met mensen minder eerste fixaties dan een post met afbeelding zonder mensen. Ook bleek dat het inzetten van een afbeelding met een persoon die direct in de camera kijkt, en dus oogcontact maakt, niet meer aandacht trekt dan een post met een afbeelding met een persoon die geen oogcontact maakt. Posts bovenaan de pagina trokken vaker de eerste fixatie, maar posts in het midden van de pagina kregen meer en langere fixaties.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren