Gamen voor de gezondheid? (On)zin van gamificatie in sport- en beweegapps bij jongvolwassenen.

Keywords
Thumbnail Image
Authors
Date
2022-06-13
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Een gezonde levensstijl is belangrijk. Een manier om dit te bevorderen -zeker bij jongvolwassenen- is via de mobiele telefoon, met behulp van zogenoemde sport- en beweegapps. In deze apps komen vaak elementen voor zoals competitie of contact met anderen, digitale beloningen, progressie elementen en het stellen van doelen. Met behulp van focusgroepen is de mening over deze zogenaamde gamificatie elementen bevraagd. Uit de resultaten bleek dat de mening over competitie en contact verdeeld was, maar daarentegen werd het stellen van doelen en progressie bijhouden, zelfs na langer gebruik van de app, wel positief gewaardeerd. Beloningen in de vorm van badges, punten of levels in de app waren onnodig volgens de deelnemers. Een sport- en beweegapp, al dan niet met gamificatie elementen, zou kunnen bijdragen aan de intrinsieke motivatie van de gebruiker. Volgens de deelnemers van de focusgroepen speelden de apps echter voornamelijk in op extrinsieke motivatie. Al met al valt te concluderen dat niet elk gamificatie element een toevoeging is in een sport- en beweegapp.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren