“De smaak van…” De effectiviteit van visuele en tekstuele COO-markeerders in voedingsmiddelenadvertenties onder Nederlandse consumenten

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2021-06-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bedrijven kunnen verschillende strategieën inzetten om het land van herkomst, oftewel country-of-origin (COO), van het product te communiceren naar de consument. Hiermee hopen zij dat consumenten het product linken aan de positieve associaties van een land. Deze studie gaat in op de verschillen in effectiviteit tussen visuele en tekstuele markeerders. Dit is onderzocht door een experiment uit te voeren onder 310 respondenten. Zij kregen vijf voedingsmiddelenadvertenties te zien, waarin COO-strategie (visueel of tekstueel) werd gemanipuleerd. Aan de hand van een vragenlijst werd gemeten wat de attitude t.o.v. het product, attitude t.o.v. de advertentie, kwaliteitsperceptie en koopintentie van de respondenten was. Uit de resultaten bleek dat Tekstuele markeerders alleen significant hoger scoorden dan visuele markeerders op de attitude t.o.v. de advertentie. De covariaat, de attitude t.o.v. het land, bleek een significant effect te hebben op de attitude t.o.v. product, attitude t.o.v. advertentie, kwaliteitsperceptie en koopintentie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren