De huidige positie van adolescentenliteratuur in het schoolvak Nederlands in de bovenbouw.

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2021-06-14

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Jongeren lezen in de onderbouw van de middelbare school jeugdliteratuur en moeten in de bovenbouw havo/vwo overstappen naar volwassenenliteratuur. Deze stap is te groot en demotiveert jongeren om te lezen. Adolescentenliteratuur kan de stap van jeugd- naar volwassenenliteratuur gemakkelijker maken. Het is hiervoor van belang dat jongeren bekend worden met deze literatuur, maar ook dat docenten Nederlands adolescentenliteratuur toestaan om te lezen in de bovenbouw havo/vwo. In 2001 en 2011 is onderzocht hoe docenten hierover denken. Een soortgelijk onderzoek is gedaan in 2021. Er is hierbij ook onderzocht of er verschillen zijn tussen havo en vwo. Door middel van een enquĂȘte die is afgenomen onder eerstegraads docenten Nederlands, is onderzocht of de mening van docenten is veranderd ten opzichte van 2011. Uit het onderzoek kwam naar voren dat docenten Nederlands adolescentenliteratuur meer toestaan in de bovenbouw havo/vwo ten opzichte van 2011.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren