Oh, I Have Made a Mess: Samenspel van woord en beeld en het mysterie in het statische werk van David Lynch

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2021-01-30

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

David Lynch (1946) maakt, behalve de mysterieuze films waarom hij bekendstaat, ook statisch beeldend werk, waarover nog nauwelijks literatuur bestaat. Deze studie stapt in deze lacune met een analyse van 1) Lynch' gebruik van combinaties van woord en beeld in zijn schilderijen en litho's en de samenhang daarvan met 2) het gevoel van unheimlichkeit of mysterie dat deze werken, net zoals zijn films, oproepen. Eerst wordt met een aan W.J.T. Mitchell ontleend frame Lynch’ specifieke gebruik van woord en beeld bevraagd. Vervolgens maakt een analyse van bestaande literatuur over Lynch’ filmische werkt duidelijk dat het mysterie in ontologische termen moet worden benaderd. Dit gebeurt met een aan de kunst- en taalfilosofie van Martin Heidegger ontleend frame. Het blijkt dat Lynch door betekenissen in zijn twee media – woord en beeld – tegen elkaar uit te spelen ruimte biedt voor datgene dat aan de betekenisvolle wereld ten grondslag ligt: aarde.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren

Specialisation