De inzetbaarheid van communicatieboodschappen bij het tegengaan van online discriminatie in Nederland.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-08-30
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Discriminatie is door de opkomst van sociale media een toenemend probleem geworden. Online discriminatie wordt in veel situaties niet herkend of er wordt geen actie tegen ondernomen. Eerdere campagnes of ingezette communicatieboodschappen leidden voornamelijk tot bewustzijn rondom het thema. Naast het realiseren van bewustzijn, kunnen individuen wellicht ook aangezet worden om actie te ondernemen. Dit kan zijn de onvrede uiten in een reactie, een negatieve like sturen of het discriminerende bericht rapporteren. Aanvullend is gebleken dat onderzoek naar de werking van gedragsmodellen in deze context nog schaars is. Dit onderzoek richtte zich daarom op de inzet van een activerende en bewustmakende communicatieboodschap (de onafhankelijke variabele) in relatie tot het actief tegen willen gaan van online discriminatie (de afhankelijke variabele) en de rol van emotionele betrokkenheid in deze relaties (de moderator).
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren