Zet een streep door online discriminatie met behulp van een effectieve communicatieboodschap.

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2020-07-16

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

De reacties van omstanders zijn van essentieel belang in de strijd tegen online discriminatie. Verschillende onderzoeken laten echter zien dat veel mensen nog niet bereid zijn om tegen online discriminatie in verweer te gaan. Deze studie heeft daarom onderzocht welke kenmerken van een communicatieboodschap kunnen zorgen voor een positieve attitude en verhoogde intentie om in verweer gaan tegen online discriminatie. Meer specifiek is het effect van de gepercipieerde norm, de referentiegroep en de regulatory focus binnen een communicatieboodschap onderzocht. De attitude en intentie van 127 respondenten zijn gemeten en laten zien dat de gepercipieerde norm de factor met de grootste impact is. Een communicatieboodschap met een descriptieve norm, de groep ‘vrienden’ en een promotiefocus zorgt voor de meest positieve attitude. Ook laten de resultaten zien dat een positieve attitude leidt tot een hoge intentie. Vervolgonderzoek zal aan moeten tonen of deze bevindingen naar een breder perspectief getrokken kunnen worden.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren