Effect van stigmatisering op studentenstress: Een eye-tracking onderzoek naar de invloed van direct en indirect taalgebruik in gezondheidsboodschappen op informatieverwerking en informatie- geïnduceerde cognitieve klachten onder studenten.

Keywords
Thumbnail Image
Date
2020-07-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De prestatiedruk op universiteiten is de afgelopen jaren toegenomen en steeds meer studenten ervaren stress- en burn-out klachten. Er bestaat nog slechts geringe kennis over effectieve communicatie-strategieën om studenten te informeren over het onderwerp stress en burn-out. Een eye-tracking experiment is uitgevoerd om het leesgedrag van Radboud studenten in kaart te brengen. Specifiek is in het CLS laboratorium onderzoek gedaan naar de invloed van direct en indirect taalgebruik op cognitieve informatieverwerking en informatie-geïnduceerde cognitieve klachten. Tevens is de invloed van de moderatoren 'stigmabewustzijn' (het besef van generaliseerde denkbeelden) en ervaren 'stressklachten' getoetst. Uit de resultaten is gebleken dat het verwerken van gezondheidsinformatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van indirect positief taalgebruik langer duurt en door studenten als moeilijker wordt ervaren dan het verwerken van gezondheidsinformatie met direct negatief taalgebruik. Opvallend is verder dat stigmabewuste studenten de direct negatieve gezondheidsboodschap juist moeizamer cognitief verwerken.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren