Een lege ruimte, die betekenisvol is

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2020-08-17
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het is geen onbekend gegeven dat, de videoclips en de muziek van de artiest Taylor Swift vaak als oppervlakkig worden beschouwd. Een voorbeeld van een videoclip van Swift waarbij het lijkt alsof er niet veel in zit, is de videoclip Blank Space (2014). Opvallend aan de videoclip Blank Space zijn de objecten, blikken, gebaren, camerabeweging en muzikale tonen. In dit onderzoek naar de formele aspecten in de videoclip wordt de vraag gesteld: Hoe is de artiest Taylor Swift gerepresenteerd in de videoclip Blank Space (2014) met betrekking tot betekenisgeving? Hoe functioneert de videoclip Blank Space als een lege ruimte? Zijn de videoclips van Taylor Swift inderdaad zo ‘vlak’ als men vaak beweert? Vanuit cultuurtheoretisch oogpunt kunnen een veelheid aan semiologische schema’s op de videoclip worden toegepast. Het bestuderen van de relatie tussen de concepten betekenisgeving, gaze, performance, beweging en intermedialiteit leidt tot interessante inzichten over de videoclip. Dit onderzoek toont aan dat de videoclip Blank Space allerlei formele aspecten bevat die een effect op de kijkerservaring hebben, zoals de camerabeweging, de fysieke beweging en het geluid van een klak van de mond. Gesteld kan worden dat de aanname ‘leeg’ voor een deel tot stand komt door deze formele aspecten van het object. Geconcludeerd kan worden dat de videoclip Blank Space functioneert als een lege ruimte, die betekenisvol is.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren