Vrouwen in het vizier: Een semiotische analyse van vrouwelijkheid in Gustav Klimts Judith I en Water Serpents II

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Authors

Issue Date

2020-02-04

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

In dit onderzoek heb ik de representatie van vrouwelijkheid in Klimts schilderijen Judith I en Water Serpents II onderzocht aan de hand van Barthes’ mythologie. De volgende onderzoeksvraag stond hierbij centraal: op welke manier kunnen Gustav Klimts schilderijen Judith I en Water Serpents II gezien worden als representaties van de femme fatale en femme fragile aan de hand van Roland Barthes ‘mythologie’? Uit mijn analyse komt naar voren dat zowel in Judith I als in Water Serpents II de schoonheid van de vrouwen samen lijkt te gaan met een problematische mythe rondom vrouwelijkheid. De vrouw in Judith I representeert de eigentijdse, sensuele, dominante en gevaarlijke vrouw die mannen ten onder brengt - de femme fatale. Dit kan gezien worden als een projectie van verschillende culturele ontwikkelingen en heersende angsten in het fin de siècle. In Water Serpents II, daarentegen, zijn de vrouwen afgebeeld als objecten van erotisch verlangen en tegelijkertijd als zieke, zwakke wezens. De schoonheid van deze femmes fragiles gaat samen met zwakte, lichamelijke broosheid en passiviteit. Hiermee representeren beide werken de mythe van de vrouw-als-ander, een door de heersende ideologie geconstrueerd beeld van vrouwelijkheid.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren