Limburgse accenten: Een kwestie van smaak.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-07-09
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Limburgse accenten worden ingezet bij commercials van voedingsproducten omdat deze positieve, warme en gezellige connotaties oproepen. Deze connotaties passen goed bij niet-gesofisticeerd voedsel, maar de vraag reist wat er gebeurt bij gesofisticeerd voedsel. Er is weinig bekend over hoe Limburgers zelf staan tegenover het gebruik van ‘hun’ accent. Hierbij komt ook dat Limburg niet alleen een Nederlandse provincie is, maar ook een Belgische. De hoofdvraag die beantwoord wordt in dit onderzoek is daarom: “Wat is het effect van een Nederlands- of Belgisch-Limburgs accent in vergelijking met een neutraal accent op de koopintentie, merkattitude en brand recall bij gesofisticeerd voedsel ten opzichte van niet gesofisticeerd voedsel aan weerszijden van de Rijksgrens?” Van een fictief toetjes- en chocolademerk zijn audiocommercials gemaakt met drie verschillende accenten; neutraal, Nederlands-Limburgs en Belgisch-Limburgs. Limburgse luisteraars kregen enkele fragmenten te horen en naderhand werd hun merkattitude, koopintentie en mate van brand recall gemeten.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren