Limburgse accenten: Een kwestie van smaak.

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2020-07-09

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Limburgse accenten worden ingezet bij commercials van voedingsproducten omdat deze positieve, warme en gezellige connotaties oproepen. Deze connotaties passen goed bij niet-gesofisticeerd voedsel, maar de vraag reist wat er gebeurt bij gesofisticeerd voedsel. Er is weinig bekend over hoe Limburgers zelf staan tegenover het gebruik van ‘hun’ accent. Hierbij komt ook dat Limburg niet alleen een Nederlandse provincie is, maar ook een Belgische. De hoofdvraag die beantwoord wordt in dit onderzoek is daarom: “Wat is het effect van een Nederlands- of Belgisch-Limburgs accent in vergelijking met een neutraal accent op de koopintentie, merkattitude en brand recall bij gesofisticeerd voedsel ten opzichte van niet gesofisticeerd voedsel aan weerszijden van de Rijksgrens?” Van een fictief toetjes- en chocolademerk zijn audiocommercials gemaakt met drie verschillende accenten; neutraal, Nederlands-Limburgs en Belgisch-Limburgs. Limburgse luisteraars kregen enkele fragmenten te horen en naderhand werd hun merkattitude, koopintentie en mate van brand recall gemeten.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren