Het belang van authenticiteit en de aanwezigheid van authentieke 'no-nonsense' content op sociale media.

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2020-06-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Marketing heeft zich door de jaren heen ontwikkeld als één van de voornaamste middelen om consumenten te bereiken en te binden aan een bedrijf of merk. Traditionele vormen van marketing hebben plaats gemaakt voor contentmarketing; relevante en doelgerichte content waar consumenten behoefte aan hebben, en in vergelijking met pushberichten, zelf naar op zoek gaan. Uit eerder onderzoek is gebleken dat consumenten de grote hoeveelheid online advertenties en reclames storend, opdringend en misleidend vinden, en dat zij meer behoefte hebben aan natuurlijke en subtiele (content)marketing. Echter is er nog weinig onderzoek gedaan naar het belang en de aanwezigheid van authentieke ‘no-nonsense’ content. Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen in hoeverre ‘no-nonsense’ content al aanwezig is in de huidige contentmarketing trends op sociale media en hoe belangrijk consumenten authenticiteit van content op sociale media vinden. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: In hoeverre komt authentieke ‘no-nonsense’ content naar boven drijven op sociale media binnen de huidige contentmarketingtrends? Om deze vraag te beantwoorden is gebruik gemaakt van drie verschillende onderzoeksmethodes: literatuur, een enquête en interviews met experts. Uit zowel de interviews als de enquête is gebleken dat authenticiteit en ‘no-nonsense’ content in contentmarketing al belangrijk is en nog belangrijker zal worden. Daarnaast is gebleken dat consumenten zich steeds meer bewust worden van wat ‘echte’ content is, en wat onzin is. Zij ontwikkelen een zogenaamde ‘bullshitradar’. Het wordt steeds belangrijker dat bedrijven hun eigen verhaal vertellen; laten zien wie je echt bent is authentiek zijn. Op basis hiervan kan geconcludeerd worden dat het voor bedrijven steeds belangrijker wordt om geloofwaardige, echte, eerlijke en betrouwbare content te verspreiden. Authenticiteit is al van belang, maar authentieke ‘no-nonsense’ content zal de komende jaren groeien.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren