De kracht van een accent.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-06-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het gebruik van regionale accenten in reclame is vandaag de dag een veelal voorkomende marketingstrategie. Het is een manier om aandacht te trekken alsook een middel om bepaalde associaties op te roepen. Daarbij kunnen positieve associaties leiden tot positievere accent evaluaties. Dit onderzoek richt zich op het effect van regionale accenten in landelijke marketing, met in het bijzonder de effectiviteit van Noordelijke accenten. Aangezien Noordelijke accenten vaak negatieve associaties oproepen, wordt doormiddel van experimenteel onderzoek onderzocht of deze accenten effectief genoeg zijn om een product aan te kunnen prijzen. Dit is getoetst door aan 249 participanten twee fictieve reclames te tonen; een reclame voor yoghurt van het merk Krachtvoer en een reclame voor de boormachine van het merk Prachtwerk. Deze reclames werden gepresenteerd met een Noordelijk accent (Achterhoeks en Gronings), Limburgs accent en neutraal accent. De voornaamste bevindingen tonen aan dat Noordelijke accenten zowel effect hebben op de attitude ten opzichte van de reclame, aankoopintentie en merkherinnering. Echter toonde het onderzoek wel een verschil in resultaten voor het merk Krachtvoer en het merk Prachtwerk.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren