Abstract:
In dit onderzoek is bekeken of de extra screening in de nieuwe Inkoop 2020 van Inkoop Sociaal
Domein Centraal Gelderland (Inkoop SDCG) heeft geleid tot een kwalitatief en rechtmatig
zorgaanbod, waarbij er geen sprake is geweest van onnodige administratieve lasten.
De uitgebreide beoordeling draagt eraan bij dat aanbieders die worden gekwalificeerd, tenminste
voldoen aan alle eisen en voorwaarden. Daarmee heeft Inkoop SDCG in ieder geval meer grip op de
inkoop van Jeugdzorg gekregen. Door de landelijk vastgestelde juridische kaders waarin de
inkoopprocedure is vormgegeven en de vooraf bepaalde uitgangspunten door de regio Centraal
Gelderland, zijn er daarnaast weinig mogelijkheden tot verlichting van de administratieve lasten.
Of deze procedure ook zal leiden tot een kwalitatief betere en rechtmatigere uitvoering van de
jeugdzorg, waarbij er een afname is van de administratieve lasten, zullen de praktijk en de toekomst
moeten uitwijzen. Het kan immers zo zijn dat aanbieders “op papier” ruimschoots aan alle eisen
voldoen, maar dat zij in de praktijk ander gedrag vertonen. Door adequaat accountbeheer en
monitoring is er vanuit de regio Centraal Gelderland het vertrouwen dat de kwaliteit en
rechtmatigheid van de zorg voor jeugdigen is geborgd. De toekomst zal moeten uitwijzen of deze
borging voldoende is.