Accommodatie op Whatsapp: emojigebruik van mannen en vrouwen.
Keywords
No Thumbnail Available
Authors
Issue Date
2020-06-08
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Hoewel communicatie accommodatie theorie (CAT) een veelvuldig onderzocht fenomeen is binnen de communicatiewetenschappen, is er een gebrek aan kennis met betrekking tot CAT binnen computer-gemedieerde communicatie. Deze scriptie tracht dit gat in kennis te overbruggen door middel van een experimenteel design met 114 participanten, waarin het emojigebruik van mannen en vrouwen op WhatsApp wordt onderzocht. Uit de resultaten bleek dat respondenten die aan emoji’s werden blootgesteld, zelf ook meer emoji’s gebruikten in hun WhatsAppberichten. Er is geen verschil gevonden in de mate waarin mannen en vrouwen dit emojigebruik overnamen. Eventuele verklaringen voor deze waarnemingen en verdere beperkingen van dit onderzoek worden besproken, waarna er tenslotte een aantal suggesties worden gedaan voor vervolgonderzoek.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Letteren