De effectiviteit van het Marokkaanse accent in advertenties - kan het moderne prestige geëxploiteerd worden voor commerciële doeleinden?

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-06-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze studie is onderzocht of het moderne prestige van het Marokkaanse accent geëxploiteerd kan worden voor commerciële doeleinden. De hoofdhypothese was dan ook dat het combineren van een product met een modern prestige met het Marokkaanse accent zou zorgen voor een hogere attitude en aankoopintentie bij jongeren. Deze hypothese werd getest door middel van een experiment waarin jongere en oudere proefpersonen twee verschillende advertenties te zien kregen, een schoenenmerk met een traditioneel-prestigieuze uitstraling en een schoenenmerk met een modern-prestigieuze uitstraling. Beide merken werden met slogans in drie verschillende accenten afgespeeld – een Randstedelijk, een Neutraal of een Marokkaans accent. Hoewel het Randstedelijke accent naar verwachting het meest gewaardeerde accent in alle condities bleek te zijn, presteerde het Marokkaanse accent tegen verwachting in enkel op positieve manier in combinatie met het traditionele Gentleman Shoes merk. Deze studie laat hiermee zien het Marokkaanse accent exploiteerbaar is in het Nederlandse reclamelandschap, maar slechts tot een bepaalde hoogte: het Marokkaanse accent bleek enkel effectief wanneer het ingezet wordt om een traditioneel product dynamischer en moderner te maken.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren