Hoe gaat het met /y/?

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2019-07-30

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Een probleem waar veel talendocenten tegenaan lopen is dat de taalleerders moeite hebben met de uitspraak van de te leren taal. Er zijn veel methoden om de uitspraak te verbeteren, maar er is nog niet veel onderzoek gedaan naar welke methode het beste werkt. Om te beginnen met het vullen van dit gat, werd dit onderzoek uitgevoerd. Er werden twee methoden van training vergeleken: training op basis van live feedback op de stand van de tong door echobeelden of training waarbij de klank wordt gevormd uit een of meer andere klanken en door feedback te geven op de stand van de mond en de tong. De proefpersonen waren Arabische leerders van het Nederlands, die vaak moeite hebben met de /y/ en de /ı/ ten opzichte van respectievelijk /u/ en /i/. De verwachting was dat de training met de echo een positiever effect had op de uitspraak dan de training op basis van de mondvorm. Uit het onderzoek is echter niet eenduidig te zeggen dat één van beide trainingsmethoden beter werkt dan de ander en zelfs de positieve invloed van de trainingen is ter discussie te stellen, aangezien niet alle gevonden verbeteringen toe te schrijven zijn aan de training.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren

Specialisation