Lees je ziek. Een eye-tracking studie naar de effecten van framing van cognitieve problemen bij stress- en burn-outklachten op de cognitieve verwerking, cognitieve prestaties en cognitieve klachten bij studenten.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-02-10
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze studie werd onderzocht wat de effecten van framing van cognitieve problemen bij stress- en burn-outklachten zijn op de cognitieve verwerking, cognitieve prestatie en cognitieve klachten bij studenten. Daarnaast werd gemeten of psychologische denkpatronen van Beck (1967) hier invloed op uitoefenen. Hierbij werd gekeken naar de denkpatronen Angst, Negativiteit, Sociaal Isolement en Overmatig Kritisch. Met deze studie werd getracht inzicht te verschaffen in het fenomeen nadelige informatie-effecten, waarbij communicatie over klachten als gevolg van een ziekte die klachten kunnen veroorzaken of verergeren (Das, Jacobs & Tielen, in voorbereiding). De mentale verwerking van een tekst werd gemeten aan de hand van eye-tracking, waarbij het aantal fixaties, percentage fixaties en regressies werden getoetst. Deze drie maten vormden samen de mentale verwerking van de tekst.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren