Van reclaiming agency naar reframing agency in verhalen over vaccinaties.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-01-29
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Narratieven zijn mogelijk geschikte middelen om de dalende vaccinatiegraad, die zowel wereldwijd als in de EU te zien is, tegen te gaan. Sanders, Van Krieken en Vandeberg (2019) suggereren dat het verwerken van agency (het leven in eigen handen nemen) in pro-vaccinatieverhalen de keuze om te vaccineren aantrekkelijker kan maken, omdat uit hun analyse is gebleken dat mensen die vaccinaties weigeren of erover twijfelen zichzelf vaak agency toewijzen in de verhalen die zij vertellen. In de huidige studie is deze suggestie onderzocht door vier narratieven te testen in een experiment met een 2x2 design. Er werd verwacht dat agency en vaccinatiekeuze van invloed zouden zijn op de aantrekkelijkheid van het narratief, hoe verantwoordelijk de protagonist gezien werd, hoe verantwoordelijk de lezer zichzelf zag, de attitude ten opzichte van vaccineren en de intentie om een kind te vaccineren. Aan het online experiment namen 182 mensen deel die een kind van onder de één jaar hebben en/of die een kind binnen nu en vijf jaar willen. Uit de resultaten bleek dat agency geen van de verwachte effecten had.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren