Amsterdam, die tolerante stad, die is gebouwd op 'palen'?

Keywords
Thumbnail Image
Date
2019-12-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dit onderzoek bevraagt het tolerante en LGBT-vriendelijke imago van Amsterdam. Door middel van een multimodale (tekst-beeld) discoursanalyse wordt blootgelegd in welke context(en) en op welke manier(en) de lokale Amsterdamse LGBT-gemeenschap wordt gerepresenteerd en ingezet op de website van enerzijds city branding organisatie amsterdam&partners en anderzijds die van de dertien grootste Amsterdamse musea, met daarbij een speciale focus op het Amsterdam Museum en het Stedelijk Museum Amsterdam. De analyse van de websites is gestoeld op theorie over sociale inclusie en representatie binnen de domeinen van city marketing, destination branding en museum studies. Begrippen als ‘sense of place’, ‘sense of belonging’, en ‘community’, in combinatie met een zelfontworpen communicatiemodel, helpen bij het duiden van de casussen. Dit onderzoek laat zien dat LGBT-gerelateerde onderwerpen regelmatig aanwezig zijn op de websites van amsterdam&partners en die van de Amsterdamse musea, maar dat de lokale LGBT-gemeenschap nog niet optimaal wordt ingezet en gerepresenteerd.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation