Bereikbaar(heid) van onderwijs in landelijk gebied

Abstract
Landelijke gebieden krijgen te maken met verder teruglopende inwonersaantallen, waarbij voornamelijk de voorspelde sterke daling van het aantal jongeren zorgwekkend is. Hierdoor lijken veranderingen in het openbaar vervoer en voortgezet onderwijs voor de hand te liggen. De daling van het aantal leerlingen kan naast gevolgen voor de ruimtelijke spreiding en samenstelling van het voortgezet onderwijs, ook invloed hebben op de bereikbaarheid. Dit zal zijn weerslag – al dan niet- direct hebben op de leefbaarheid in de geconfronteerde regio’s. De elektrische fiets (e-bike) is hedendaags één van de mogelijkheden voor leerlingen om de afstand tot onderwijs te overbruggen. E-bikes maken langere afstanden mogelijk met hoge en constante gemiddelde snelheden tegen minder fysieke inspanning. Hierdoor wordt de maximale acceptabele fietsafstand van 7,5 kilometer (fiets) vergroot naar 15 kilometer (e-bike). Daarnaast zijn de huidige e-bikes voldoende ‘hip’ en is de actieradius ruim voldoende om als serieus alternatief te gelden voor o.a. het openbaar vervoer. Gezien de grote potentie die de e-bike wordt toegedicht, in combinatie met de te verwachtten ontwikkelingen (binnen het onderwijs en het openbaar vervoer) is in deze thesis onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van het voortgezet onderwijs en de potentiële bijdrage van de (facilitering van) e-bike binnen deze ‘mobiliteitsketen’.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen