De invloed van modaliteit op het Foreign Language Effect bij morele besluitvorming

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-01-31
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dagelijks worden we geconfronteerd met morele dilemma’s. Een morele keuze kan bepaald worden door emotionele en rationele overwegingen. Vorig onderzoek heeft aangetoond dat tweetaligen meer keuzes op basis van rationele overwegingen maken in een vreemde taal bij persoonlijke dilemma’s en in de moedertaal meer keuzes op basis van emotionele overwegingen maken in persoonlijke dilemma’s. Dit effect wordt het Foreign Language Effect genoemd. In dit onderzoek werd gekeken naar de invloed van modaliteit (auditief of visueel) en type dilemma (persoonlijk of onpersoonlijk) op het Foreign Language Effect. Nederlandse participanten met een hoge Engelse taalvaardigheid kregen morele dilemma’s visueel en auditief aangeboden in hun moedertaal Nederlands of in hun vreemde taal Engels. Vervolgens maakten ze een besluit of het gepast was om een bepaalde handeling uit te voeren in deze situatie. Uit de resultaten bleek dat volwassenen bij auditieve dilemma’s meer utilitaristische keuzes maken dan bij visuele dilemma’s. Dit effect was tegenovergesteld aan wat verwacht werd op basis van eerdere literatuur. Mogelijk is dit te verklaren door invloed van de betrouwbaarheid van de spreker. Tevens werd het Foreign Language Effect bevestigd door de resultaten. Dit effect werd echter niet gevonden op type dilemma zoals in voorgaand onderzoek werd gevonden. Uit vervolgonderzoek moet blijken of type dilemma op basis van een andere factor, bijvoorbeeld norm overschrijdend gedrag, moet worden ingedeeld. Dit onderzoek draagt bij aan het verkrijgen van inzicht in welke factoren invloed hebben op het nemen van morele besluiten.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren