De informatiestromen van nieuws bij voetbaltransfers op Twitter: Staat de autoriteit van gevestigde media bij transfernieuws onder druk door nepnieuws?

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2019-07-16

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Het doel van deze studie was via een netwerkanalyse de verspreiders van verschillende soorten nieuws (echt nieuws, geruchten en nepnieuws) rondom voetbaltransfers op Twitter in kaart te brengen. Hiermee kon onder andere aangetoond worden in hoeverre het vertrouwen in media (dat door nepnieuws onder druk komt) nog aanwezig was. Uit de analyse bleken gevestigde media, tegen de verwachting in, niet vooral echt nieuws verspreidden, maar ook relatief evenveel geruchten. Volgens de verwachting verspreidden influencers vooral geruchten en nepnieuws. Hiernaast bleken clickbait berichten vaker nepnieuws dan geruchten te zijn. De accounts met een centrale rol bleken gevestigde media. In alle groepen scoorden zij op de gebruikte centraliteitsmaten hoog, waarmee zij opinieleiders in het netwerk waren. De verspreiding in de groepen verschilden van elkaar. Alle soorten stakeholders traden in contact met gevestigde media. Dit houdt in dat de autoriteit van gevestigde media nog steeds gerespecteerd wordt en niet door nepnieuws is aangetast.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren