Het effect van regionale accenten op de attitude ten opzichte van het aanbod, attitude ten opzichte van de commercial, attitude ten opzichte van de spreekster en de koopintentie in Nederlandstalige radiocommercials.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-07-05
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek werd het effect van regionale accenten op de attitude ten opzichte van het aanbod, de attitude ten opzichte van de commercial, de attitude ten opzichte van de spreekster en de koopintentie in Nederlandstalige radiocommercials onderzocht. Hierbij werd tevens rekening gehouden met het type aanbod, namelijk product of dienst. Aan dit onderzoek deden 179 proefpersonen mee. Er was sprake van een 3 (accent: Standaardnederlands accent versus Fries accent versus Brabants accent) x 2 (type aanbod: product versus dienst) ontwerp met factoren die gedeeltelijk als binnen- en gedeeltelijk als tussenproefpersoonfactoren zijn gemanipuleerd. Uit de resultaten bleek dat regionale accenten niet effectiever zijn dan een Standaardnederlands accent en dat een Fries accent zelfs leidde tot negatievere attitudes en een lagere koopintentie. Daarnaast bleken commercials over Bossche bollen, ongeacht het accent, tot een hogere koopintentie te leiden dan commercials over Fries suikerbrood, een Friese boottocht of een rondleiding door Den Bosch.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren