Sterk schrijfadvies voor zwakke lezers? Een onderzoek naar het effect van naamwoordstijl, opleidingsniveau en leesmotivatie op tekstbegrip.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-07-01
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Lezen is een ingewikkeld proces, zeker voor de ruim 2 miljoen laaggeletterde Nederlanders die als gevolg van hun laaggeletterdheid moeite hebben om mee te kunnen doen in de maatschappij. Zij blijken door hun beperkte leesvaardigheden vaak ook ongemotiveerd om te lezen, wat weer negatieve effecten heeft op hun tekstbegrip. Dit tekstbegrip kan op verschillende cognitieve niveaus (oppervlakte-, tekstbase- en situatiemodelniveau (Kintsch, 1988; Kintsch et al., 1993)) tot stand komen. In dit onderzoek is geprobeerd een antwoord te vinden op de vraag in hoeverre opleidingsniveau, leesmotivatie en naamwoordstijl, invloed hebben op tekstbegrip. 62 respondenten deden mee aan een experiment waarbij ze vragen beantwoordden over tien korte nieuwsberichten van teletekst. Uit de resultaten is gebleken dat teksten met naamwoordstijl tot beter tekstbegrip op het niveau van tekstbase leidden dan teksten zonder naamwoordstijl. Op situatiemodelniveau maakte dat niet uit. Daarnaast bleek een significant verschil in tekstbegrip tussen hoogopgeleide studenten en laagopgeleide studenten. Ook bleken studenten met een hoge leesmotivatie teksten op zowel tekstbase- als situatiemodelniveau beter te begrijpen dan studenten met een lage leesmotivatie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren