Wie haar hoort is verloren. Twintig jaar Antjie Krog in Nederland: de aspecten van haar literaire posture

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-08-25
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze masterscriptie is onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van het posture van Antjie Krog in het Nederlandse literaire veld. Als theoretisch uitgangspunt voerden de ideeën van Jérôme Meizoz (2004, 2007, 2010) en Alain Viala (1993) de boventoon. Op basis van hun bevindingen en die van latere onderzoekers binnen dit academische domein, werd het posture geoperationaliseerd als het resultaat van (de wisselwerking tussen) de autorepresentatie (het auteursbeeld dat een schrijver van zichzelf creëert) en de heterorepresentatie (het auteursbeeld zoals uitgedragen door anderen) van een auteur in het literaire veld. De casusstudie bestond uit een analyse van de ontwikkeling van de discursieve externe autorepresentatie en de heterorepresentatie van Antjie Krogs posture in Nederlandse dag- en weekbladen over drie referentieperioden: ‘1999 en daarvoor’, ‘2009’ en ‘vanaf 2018’. Uit de resultaten bleek dat Antjie Krog zich gedurende de afgelopen twintig jaar heeft bewogen van een goede, vooral Zuid-Afrikaanse auteur in het Nederlandse literaire veld naar een door de Nederlanders als zodanig omarmde literaire grootheid met internationaal aanzien. In alle referentieperioden kende haar posture een geëngageerd karakter. De spreekwoordelijke richting van dit engagement is in de loop der jaren echter veranderd: waar Krog aanvankelijk verbonden was of werd aan de maatschappelijke en talige situatie van Zuid-Afrika, ontwikkelde zij zich tot een steeds universelere autoriteit met een filosofisch-maatschappelijk karakter.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation