Pas op! De zon eet je gezonde cellen op

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2019-07-05
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bij 122 respondenten is de gedragsintentie gemeten om zich in te smeren met zonnebrandcrème. Daarna hebben de respondenten een tekst gelezen. Er waren vier verschillende teksten. Eén tekst met een simile in de eerste zin, één tekst met een simile in de laatste zin, één tekst met een hybride metafoor in de eerste zin en één tekst met een hybride metafoor in de laatste zin. Na het lezen van één van deze vier teksten is de evaluatie en de herinnering van de manipulatie in de tekst onderzocht. Daarna werden opnieuw de vragen getoond wat betreft het meten van de gedragsintentie om zo een mogelijke stijging waar te nemen. In dit onderzoek zijn er twee verbanden aangetoond. Ten eerste dat voor het lezen van een tekst met een metafoor erin, over insmeren met zonnebrandcrème, de gedragsintentie om zich in te smeren lager is dan na het lezen van deze tekst. Ten tweede is gebleken dat een metafoor in de eerste zin de intentie van de lezer om zich in te smeren met zonnebrandcrème meer doet stijgen, dan een metafoor in de laatst zin van de tekst. De positie had geen effect op de gedragsintentie in de voor of nameting of de evaluatie van de verschillende teksten. Er was ook geen verschil in gedragsintentie of evaluatie geconstateerd bij het gebruiken van of een simile of een hybride metafoor. Daarnaast was er geen interactie-effect gevonden tussen de vorm en de plaatsing van de metafoor. Dat de verwachte grotere stijging (op basis van eerder onderzoek) bij het lezen van een hybride metafoor in de tekst dan bij het lezen van een simile niet is aangetoond in dit onderzoek kan meerdere oorzaken hebben. Het kan zijn dat het jaargetijde invloed heeft gehad op het onderwerp. Ook is uit de manipulatiecheck gebleken dat de simile vaak niet juist werd herinnerd. Dit kan ook de reden zijn dat er geen verschil in stijging is tussen de teksten met de verschillende vormen van metaforen
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren