Abstract:
Taal is altijd onderhevig aan verandering, zo ook in Nederland. Door het grote aantal
immigranten (in 2017 bestond 12.1% van de totale bevolking uit immigranten) zijn nieuwe taalvariëteiten ontstaan, zoals het Marokkaanse accent. Deze taalvariëteit verspreidt zich steeds verder door Nederland en wordt veel gebruikt in het dagelijks leven. Toch wordt dit accent nauwelijks in advertising gebruikt. Dit onderzoek heeft het effect van een Marokkaans accent op advertising getest door middel van een experiment, met drie onafhankelijke variabelen: accent (Marokkaans, Randstedelijk
of Neutraal), merk (Gentleman Shoes of Rebel Runners) en leeftijd van respondenten (18-30 of 50-65) en vijf afhankelijke variabelen: productwaardering, attitude ten opzichte van de advertentie en attitude ten opzichte van de spreker (op het gebied van superiority, integrity en dynamism.). De resultaten waren verrassend: zo is er gevonden dat het Marokkaanse accent een positiever effect had op het incongruente product Gentleman Shoes dan op het congruente product Rebel Runners.