Kwaliteit en autonomie van het wetenschappelijk onderwijs. Een onderzoek naar de invloed van de nota HOAK op het wetenschappelijk onderwijsbeleid tussen 1985 en 2005.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-03-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De onderzoeksvraag van het onderzoek luidt: „Welke invulling kregen de begrippen autonomie en kwaliteit in het wetenschappelijk onderwijsbeleid gedurende de twee decennia na publicatie van de nota Hoak?”. Het antwoord wordt gevonden op basis van primaire en secundaire literatuur. In hoofdstuk I komt het historische debat over de taak en gewenste autonomie van het wetenschappelijk onderwijs aan bod. In hoofdstuk II wordt de inhoud van de nota Hoak behandeld tegen de achtergrond van de politieke veranderingen in de jaren tachtig van de vorige eeuw. In hoofdstuk III wordt het onderwijsbeleid op het gebied van autonomie en kwaliteit in de jaren negentig in beeld gebracht, terwijl in hoofdstuk IV de eerste vijf jaar na de eeuwwisseling aan bod komt. Tot besluit wordt geconcludeerd dat de begrippen autonomie en kwaliteit in de twee decennia na introductie in het wetenschappelijk onderwijsbeleid onvoldoende zijn gedefinieerd. In de praktijk werd vooral de vergroting van de autonomie van de universiteit ten opzichte van de overheid beoogd, terwijl de autonomie ten opzichte van de samenleving moest worden verkleind. De koppeling van kwaliteitsevaluatie en rendement aan de bekostiging van het onderwijs leidt heden ten dage juist tot klachten over een gebrek aan intrinsieke autonomie van de universiteit.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation