De kracht van beeld Het effect van nieuwsfoto’s op de emotionele reacties en perceptie van een nieuwsthema bij lezers

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-06-25
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het gebruik van multimediale media, zoals beelden en video’s in combinatie met tekst, groeit. Binnen de journalistiek worden sensationele, schokkende beelden gebruikt om de aandacht te trekken en om nieuws aantrekkelijker te maken. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor lezers, zoals angst of vermijding van nieuws. In deze studie is onderzocht of een constructieve aanpak van beeld een bijdrage kan leveren aan positieve emoties en een positieve perceptie van een nieuwsthema. Door middel van een experiment onder volwassen nieuwslezers is onderzocht wat de effecten van nieuwsfoto’s zijn op de emotionele reacties en perceptie van lezers. Hiervoor zijn twee nieuwsfoto’s gebruikt met een verschillende invalshoek, een sensationele ofwel constructieve, rondom het thema plastic afval. Na het zien van één van de foto’s lazen participanten eenzelfde nieuwsartikel. Een controlegroep zag geen foto. Hierna werden emoties en perceptie van lezers gemeten. De resultaten laten zien dat een constructieve foto meer positieve en minder negatieve emoties oproepen dan een sensationele foto. Na het lezen van het nieuwsartikel verdwijnt dit effect. Ook is de invalshoek van de foto niet bepalend voor hoe men over een onderwerp denkt. Dit onderzoek draagt bij aan kennis over de toepassing van constructieve nieuwsfoto’s.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen