De vloggende Hollander: vriend of vijand van tieners? De invloed van gelijkheid met de kijker en online status op identificatie,

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2018-06-27

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Nederlandse tieners kijken massaal naar YouTube. Hierop is steeds vaker gesponsorde content te zien, wat maakt dat de maatschappelijke zorgen over de invloed van deze content op tieners zijn gestegen. In dit onderzoek is er gefocust op twee mogelijke beïnvloedingsfactoren van unboxing video’s op tieners, namelijk: gelijkheid met de kijker (in leeftijd en taal) en online status (in abonnees). Het doel is te achterhalen of een hogere mate van gelijkheid met de kijker bij tieners leidt tot een hogere mate van identificatie met een online content creator en daarmee invloed uitoefent op attitudes en aankoopintenties. Tevens is onderzocht of de online status (aantal abonnees) leidt tot een verhoogde geloofwaardigheid en daarmee van invloed is op de attitudes en aankoopintentie. Er is een experiment onder 288 Nederlandse tieners uitgevoerd. Uit de studie blijkt dat identificatie met en geloofwaardigheid van een online content creator leidt tot positieve effecten voor het merk (zoals merkattitude en aankoopintentie). Gelijkheid (in leeftijd en taal) en de online status zijn hier geen voorspellers van. Wel blijkt dat wanneer een tiener zichzelf vindt lijken op een online content creator hij/zij zich eerder met hem identificeert en daardoor de gepresenteerde merken leuker vindt en zelfs eerder wilt kopen.

Description

Citation

Supervisor

Faculty

Faculteit der Sociale Wetenschappen