Gezondere eetvoorkeur bij kinderen door middel van video's Onderzoek naar het effect van type televisieboodschap en beeldintegratie op een
Keywords
No Thumbnail Available
Authors
Issue Date
2018-06-26
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het doel van dit onderzoek was om te kijken of er bij kinderen tussen de 7 en 9 jaar
een gezondere eetvoorkeur aangeleerd kon worden door middel van video’s. Er is
gebruik gemaakt van reclame en Entertainment Education (EE). Binnen de EEvideo’s
werd ook de mate van prominentie van de mediaboodschap onderzocht.
Kinderen van 7 tot 9 jaar (n=108) werden random blootgesteld aan een van deze
video’s. Uit de resultaten kwam naar voren dat er geen significant effect aangetoond
kon worden. Wel was er een trend te zien dat Entertainment Education meer leidt tot
gezondere eetvoorkeuren ten opzichte van reclame. Ook op het moment dat de
mediaboodschap prominent gepromoot werd, hadden de respondenten eerder een
voorkeur voor gezonde snacks dan ongezonde snacks in vergelijking met een subtiele
mediaboodschap.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen