Instagram: De ultieme reclamehemel? Een onderzoek naar native en non-native advertising op Instagram en de invloed van de betrouwbaarheid van de social influencer

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-06-26
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het doel van dit onderzoek is om in kaart te brengen wat het effect is van native vs non-native advertising op Instagram op de productattitude van gebruikers tussen de 18-30 jaar en wat voor rol betrouwbaarheid hierin speelt. De 159 participanten hebben deelgenomen aan een one-factor between-subjects design met twee condities. De ene conditie kreeg een native Instagram post te zien en de andere conditie kreeg een non-native Instagram post te zien, waarna hun productattitude werd gemeten en er vragen werden gesteld over de betrouwbaarheid van de social influencer in de post. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de native Instagram post zorgt voor een positievere productattitude bij de participant dan de non-native Instagram post. Betrouwbaarheid speelt hierbij een belangrijke rol, omdat het effect alleen bestaat via betrouwbaarheid en niet direct van native advertising op productattitude. De controlevariabele leeftijd heeft een significant effect op productattitude, namelijk hoe hoger de leeftijd, hoe positiever de productattitude. Mogelijke verklaringen voor de resultaten en voorstellen voor vervolgonderzoek worden aangedragen.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen