Bezoekmotieven: autonoom of toch beïnvloedbaar? Een kwantitatief onderzoek naar het effect van de waardering van bezoekers van middelgrote binnensteden op hun bezoekmotief

Keywords
Thumbnail Image
Date
2018-07-12
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in hoeverre de waardering van aspecten die de aantrekkelijkheid van een binnenstad beschrijven, een invloed hebben op het bezoekmotief. Middels een surveyonderzoek wordt inzicht verkregen in het bezoekgedrag van consumenten in middelgrote binnensteden. Er zijn 2308 mondelinge face-to-face enquêtes afgenomen in een selectie van middelgrote binnensteden die bestaat uit Elst (Gld.), Geleen, Gorinchem, Haaksbergen, Houten, Nijkerk, Tiel, Waalwijk, Wageningen, Wijchen, Woerden en Zevenaar. Het blijkt dat slechts het aspect ‘gezelligheid’ een significante invloed heeft op het bezoekmotief. Wanneer iemand dit aspect hoger waardeert, dan stijgt de kans dat deze persoon een funshopmotief heeft. Daarnaast blijkt dat wanneer iemand een binnenstad met de fiets in plaats van te voet bezoekt, de kans daalt dat deze persoon een funshopmotief heeft. Ook wanneer iemand een meerpersoons huishouden met kinderen heeft in plaats van een éénpersoons huishouden, daalt de kans dat deze persoon een funshopmotief heeft. Al met al kan worden geconcludeerd dat de selectie van aspecten een relatief kleine invloed heeft op het bezoekmotief. Hieruit is niet op te maken dat bezoekmotief een autonoom begrip is. Onderzoek is nodig om andere causale relaties te ontdekken.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen