Bezoekgedrag consumenten in middelgrote stadscentra. In hoeverre heeft de aanwezigheid van een boegbeeldwinkel in middelgrote stadscentra invloed op combinatiebezoek?
Keywords
No Thumbnail Available
Authors
Issue Date
2018-07-10
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Combinatiebezoek is herhaaldelijk onderzocht in grote steden en kleine dorps- en wijkcentra. In middelgrote steden is dit niet tot nauwelijks bestudeerd. Er is gekeken welke winkels veel worden bezocht en zodoende als boegbeeldwinkel fungeren. Opvallend in deze lijst met bezochte winkels was de grote hoeveelheid supermarkten die bezocht werden. Reden genoeg hier beter naar te kijken. Er zijn kenmerken toegekend aan supermarkten en met behulp van een logistische regressieanalyse is getracht te kijken welke kenmerken invloed hebben op combinatiebezoek tussen supermarkten en andere winkels. Het label discounter, de afstand tot omliggende winkels en de zichtrelatie bleken weinig invloed te hebben. Het bezoekmotief daarentegen wel. Met name run- en doelshoppers bezoeken de onderzochte steden en combineren tijdens hun centrumbezoek het bezoek aan een supermarkt en andere winkels. Op basis van de gevonden resultaten is gepoogd een advies te geven aan de twaalf onderzochte, middelgrote steden. Dit advies gaat in op te nemen maatregelen die de middelgrote stad, die momenteel onder druk staat, toekomstbestendig kan maken.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen