Abstract:
In het huidige onderzoek is er in een experiment gekeken naar de overtuigingskracht en begrijpelijkheid van een narratief format vs. een uiteenzettend format. Er is onderzocht of een narratief format leidde tot positievere attitudes ten aanzien van het bericht en de Belastingdienst. Er is eveneens gekeken of de ingeschatte eigeneffectiviteit, bereidwilligheid, geobserveerde begrijpelijkheid en ingeschatte begrijpelijkheid bij de deelnemers hoger was na het lezen van een narratief bericht dan na het lezen van een uiteenzettend bericht. Tot slot is er onderzocht of het gebruikte medium (website vs. Facebook) een invloed had op eventuele effecten van het gehanteerde format. De resultaten van het huidige onderzoek laten geen significante effecten zien van een narratief (vs. uiteenzettend) format op de overtuigingskracht en begrijpelijkheid van het bericht, alle hypotheses in dit onderzoek zijn daarom verworpen. Er werd enkel een significant interactie-effect gevonden van format en medium waarbij een narratief bericht, dat was geplaatst op Facebook, leidde tot een hoger geobserveerd begrip dan wanneer het was geplaatst op de website.